Ilosanoma väärään osoitteeseen, vai?

Ilosanoma väärään osoitteeseen, vai?

Jouluseimen äärelle ei kokoonnu kaikki kansat, vaikka ilosanoma olikin tarkoitettu kaikille. Mutta kuka otti tosissaan enkelien ilmoituksen silloin yli 2000 vuotta sitten? - Tavalliset työnsä keskellä olevat paimenet, nuo halveksitut kansanihmiset saivat nähdä Jeesuksen.

Eräänä päivänä minulle napsahti  s-postitiedote, jossa jonkun toisen joulunajan tapahtumailmoitus oli mennyt aivan väärälle henkilölle. Tuohtuneena tämä ”väärä henkilö” sitten kirjoitti postin lähettäjälle:  ”…en halua mitään jeesus-posteja, en kuulu kirkkoon tai usko jesseen ja tämä on nyt miljoonas kerta, kun te hihhulit suollatte roskapostianne minulle”. Valitettavasti näin voi käydä, että Suomessakin samannimisiä henkilöitä on useita. Joskus siis s-postitkin sotkeutuvat.

Tekisi mieleni kuitenkin tuollekin kiukkuiselle postin saajalle huikata: Usko tai älä, niin ilosanoma Jeesuksesta kuuluu Sinullekin, aivan kuten sille toiselle tai kolmannelle Suomessa asuvalle Matille tai Maijalle, jotka jo aiemmin ovat ottaneet ilosanoman vastaan ja rientävät sydämessään jälleen kerran vastasyntyneen Jeesus-lapsen seimelle. Eikä sillä niin väliä ole, jos et tähän asti ole kuulunut kirkkoon tai jos nimeäsi et oikeasti ole antanut ”hihhuliksi” nimittämäsi ihmisryhmän postituslistoille. Pääasia on, että tänä jouluna ilosanoma tavoittaisi Sinun sydämesi ja että niin ollen nimesi tulisi kirjoitetuksi Elämän kirjaan! Silloin kerran olisi helpompi kuunnella valtaistuimen edessä taivaallisen Isämme ja Hänen oikealla puolellaan olevan Jeesuksen kutsua: ”Tulkaa, minun isäni siunatut”. Se on kutsu iankaikkiseen elämään, jossa ei tunneta vihaa tai murhetta ja harmia mistään asiasta, vaan me olemme silloin ikuisesti rauhan ja valon valtakunnassa.

Siis ”Suurelle vieraallemme nyt tietä raivatkaa ja portit sydäntemme hänelle aukaiskaa. Tie tehkää suoraksi. Te laaksot, kohotkaatte, te vuoret, vaipukaatte aukeiksi, sileiksi.” Niin, aukaiskaamme sydämemme ja sielumme silmät Jeesukselle pettymyksistä, kiukusta ja kanssaihmisten aiheuttamista harmeista huolimatta. Näin ymmärrämme joulunsanoman äärellä mitä on Jumalan rakkaus Jeesuksessa Kristuksessa, tuossa vastasyntyneessä Vapahtajassamme tänäkin jouluna!

Jumalan siunaamaa Joulurauhaa teille kaikille, rakkaat Tuusulan seurakuntalaiset ja muutkin blogien lukijat!

Kiitollisena evankeliumista eli ilosanomasta lähettinne Raili.

Raili Mäkitalo