Mitä sitä näkee?

Kuva: Arja Koskinen

Mitä sitä näkee?

Meidän seurakunnassa on alettu kesäkuun alusta lähtien tukemaan Boliviassa Cepromin kaivosalueen lapsia. Boliviassa arviolta kolmasosa lapsista ja nuorista tekee työtä ankeissa oloissa kaivoksissa, sokeriruoko- ja pähkinäviljelmillä. Suurin osa lapsityöläisistä elää kaivosalueilla. Yhdessä kaivosmaakunnassa yli sata lasta tuhannesta kuolee ennen kuin ehtii täyttää viisi vuotta.

Lapsia pyritään auttamaan siinä, missä voidaan: heille pyritään antamaan mahdollisuuksia koulunkäyntiin, ja koulutuksen avulla pyritään siihen, että näillä lapsilla ja nuorilla olisi muita tulevaisuuden vaihtoehtoja kuin kaivostyö. Lasten itsetunnon vahvistaminen on myös tärkeää tässä työssä; he tarvitsevat tukea elämässään ja puolustaessaan oikeuksiaan. Tässä maailmassa lapsetkin joutuvat puolustamaan itseään!

Mihin sitä elämässään ja elämässä tänään katsoo? Mahdollisuuksiinko vai mahdottomuuksiin?

Johanna Makkonen
Kansainvälisen työn sihteeri Tuusulan seurakunnassa