Piano tuli taloon

Piano tuli taloon

Lapsuudenkotini piano muutti meille, kun jälkikasvu pääsi mukaan kätevästi koululla iltapäiväkerhon aikaan toteutettavaan Koulumusikantti-toimintaan. Soittoinnostus oli kyllä kaatua alkutekijöihinsä, kun keskusteltiin pianon paikasta talossa: ”Jos se ei tuu tähän, ni sit mä en soita ollenkaan!”

Kun järkälemäiset rahtimiehet sitten totesivat, että noista portaista ei ole mitään menemistä pianon kanssa, kelpasi heidän vastauksensa, vaikka omakohtainen todistus tuosta karusta kohtalonhetkestä jäikin pieneltä soittajalta saamatta. No, olihan ainakin yritetty.

Miten kätevää, että sopiva ja mielekäs harrastus on tarjolla koulun tiloissa iltapäivällä! Äiti kiittää: yksi aikataulutus- ja kuskaushuoli viikossa vähemmän. Myös osa seurakunnan varhaisnuorten kerhoista kokoontuu iltapäivällä. Lisää tätä – uusi seurakuntakeskushan palvelee tässäkin loistavasti!

Ja lisää kerhoja, joissa sukupuolella ei ole väliä, sen enempää lapsiryhmissä kuin vanhempien ja lasten yhteisissä ryhmissäkään. En haluaisi kokea itseäni kummajaiseksi, vaikka minua kiinnostaisi lasteni kanssa paljon enemmän koris- tai eräkerho kuin askartelu, jota äideille ja tyttärille on tarjolla seurakunnan kerhossa. Ryhmät avoimiksi kaikille vaan, jokaiselle vapaus päättää omasta puolestaan.

Mutta se piano – olin oikeastaan kaivannut sitä, huomasin. Ensimmäisessä käsiini sattuneessa nuotissa luki ”Musikschule Weiz”. Nuotti vei minut aikamatkalle vaihto-oppilasvuoteeni parikymmentä vuotta sitten, vaikka ei kenties aivan yhtä kauniisti soinutkaan kuin silloin...

Musiikki oli muuten olennainen osa myös mikkelinpäivän perhemessussa Tuusulan kirkossa. Olipa mukavaa kuunnella, kun iso joukko lapsia lauloi täysin palkein uusia Lasten Virsiä! Pari kuorolaista pääsi Janne-papin pyynnöstä piiloonkin ja tarjosi meille hyvän hetken pohtia, voiko sellaista olla olemassa, mitä ei näe.

Musiikki avaa maailmoja arkeen ja pyhään, niin kodeissa kuin seurakunnan toiminnassakin. Meilläkin pianon kansi avautuu joka maanantai: heti kotiin tullessa pitää päästä näyttämään, mitä tuli läksyksi ja mitä tänään soitettiin.

Kaisa Aitlahti