Uusi seurakuntakeskus Rykmentinpuistoon

Uudelle seurakuntakeskukselle löytyi tilat Rykmentinpuistosta

Tuusulan kunta ja seurakunta ovat allekirjoittaneet esisopimuksen entisten Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen rakennuksista. Tuusulan kunta ostaa kiinteistön Senaatti-kiinteistöiltä ja myy sen edelleen Tuusulan seurakunnalle. Kauppahinta on 1,905 miljoonaa euroa.

Tuusulan seurakunta on suunnitellut uuden seurakuntakeskuksen paikkaa jo useamman vuoden. Alun perin tarkoitus oli rakentaa kunnan kanssa yhteinen toimitila entisen seurakuntakeskuksen tontille, mutta suunnitelma kariutui. Sen jälkeen vaihtoehtoina oli joko rakennuttaa uusi seurakuntakeskus yksin tai hankkia käyttöön valmis kiinteistö.

Yhteistyössä kunnan kanssa

– Olemme hyvin tyytyväisiä kunnan toimintaan tässä tilanteessa. Seurakuntakeskuksen tilojen hankintaa on suunniteltu hyvässä yhteistyössä kunnan kanssa, toteaa Tuusulan kirkkoherra Ulla Rosenqvist. Esimerkiksi tieto siitä, että entisten Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen rakennukset ovat myytävänä, tuli kunnasta.

Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen rakennukset sopivat uudeksi seurakuntakeskukseksi hyvin. Niistä saadaan remontoimalla toimivat ja hyvässä kunnossa olevat tilat kohtuullisen nopealla aikataululla ja hinta tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin uuden rakentaminen.

Kaikki seurakunnan toiminnat saman katon alle

Uusiin tiloihin mahtuvat nyt eri puolille Tuusulaa väistötiloihin sijoitettujen seurakunnan työntekijöiden työtilat. Sinne siirtyvät mm. kirkkoherranvirasto ja taloustoimisto. Tiloihin remontoidaan noin 40 työntekijän työhuoneet, iso sali ja keittiö. Päiväkerho ja perhekerho saavat remontin yhteydessä loistavat tilat toiminnalleen. Myös nuorisotyö saa omat kokoontumistilat ja kuoroille remontoidaan oma harjoitteluhuone.

Uutena toimintana mahdollistuu olohuonetyyppinen kokoontumistila ja kirpputori. Seurakuntalaisilla on mahdollisuus pistäytyä juomassa kuppi kahvia ja samalla tehdä kirpputoriostoksia tai vain jutustella hetken aikaa.

– Olemme erittäin innostuneita uusista tiloista, sillä paikka on erittäin inspiroiva, kertoo Rosenqvist. Uskon, että meillä on erittäin hyvät mahdollisuudet palvella tulevaisuudessa seurakuntalaisia hyvällä paikalla.

Kuin kirkko keskellä kylää

– Tuusulan seurakunnan tilat sijaitsevat keskeisellä paikalla, hyvien liikenneyhteyksien varrella. Sijainti korostuu entisestään, kun Rykmentinpuiston rakentaminen pääsee vauhtiin. Kuin kirkko keskellä kylää, Tuusulan kunnanjohtaja Hannu Joensivu kuvailee. – Tuusulan seurakunta on yksi ensimmäisistä muuttajista Rykmentinpuistoon. Seurakuntakeskus on tärkeä hanke Rykmentinpuiston kannalta, koska näin alue alkaa elää ja muotoutua, Joensivu lisää.

Kauppakirja käsitellään Tuusulan kunnan kunnanhallituksessa 18.1. ja valtuustossa 25.1. sekä Tuusulan seurakunnan kirkkoneuvostossa 26.1. ja kirkkovaltuustossa 9.2. – Toiveenamme on päästä remontoimaan tiloja mahdollisimman pian, ehkäpä ensi joulun vietämme jo uusissa tiloissa, haaveilee kirkkoherra Rosenqvist.