Yhtä juhlaa vaan Jokelassa

Yhtä juhlaa vaan Jokelassa

Tapasin tänään pappilassa tutun luottamushenkilön Jokelasta, joka kertoi tositarinan siitä, mitä hänelle oli tapahtunut kirkossa.

Kesken messun kännykkä oli pärähtänyt soimaan hänen taskussaan. Hän vastasi siihen nopeasti, ettei voi nyt puhua ja sammutti sitten kännykän. Vieressä istunut koiranleuka kommentoi soittoa sanoen: ”Jumalako soitti?” Johon kännykän omistaja vastasi: ”Ei kun papin poika.” Tuo papin poika oli Jokelan entisen aluepapin Lasse Östringin Järvenpäässä asuva poika, joka oli tuon luottamushenkilön ystävä.

Tästä pääsemmekin siihen, että ensi sunnuntaina vietetään Jokelan kirkon 40-vuotisjuhlaa, ja tuossa juhlassa on mukana myös Lasse Östring, joka oli Jokelan aluepappina jo 70-luvun lopulla. Lasse saarnaa juhlamessussa. Juhlaan on kutsuttu entisiä Jokelassa työskennelleitä seurakunnan työntekijöitä, ja suurin osa kutsutuista on ilmoittanut tulevansa juhlaan, heidän joukossaan mm. emäntä-vahtimestarina 1976-80 työskennellyt Eeva Räsänen ja hänen puolisonsa, sivutoimisena talonmiehenä Jokelan kirkolla työskennellyt Teemu Räsänen. He tulevat juhlaan kaukaa Savosta, Pielavedeltä, sulostuttaen juhlatunnelmaa hersyvällä savon murteellaan.

Juhlamessun jälkeen saadaan nauttia vähän virvokkeita, eli juhlakahvit kakkuineen. Kun kakkua on syöty kylliksi, on vuorossa juhlan ohjelma, jossa entiset työntekijät esittäytyvät ja vastailevat juhlan juontajan, Lea Ahosen, kysymyksiin. Kurt Ratia on valmistanut juhlaan historiikin Jokelan kirkon vaiheista havainnollistaen esitystään power point kuvilla.

On hienoa, että saadaan toivottavasti suurella joukolla juhlia Jokelan kirkon 40-vuotista historiaa. Tunnemme kiitollisuutta niistä, jotka ovat kirkon suunnitelleet, rakentaneet ja kaunistaneet sekä niistä ihmisistä, jotka ovat niin ilossa kuin surussakin tulleet kirkkoon etsimään Jumalan kasvoja. Saamme kiittää myös niistä seurakunnan työntekijöistä, jotka ovat näiden vuosikymmenten aikana saaneet palvella kaikenikäisiä ihmisiä. Nyt elämme uutta aikaa, mutta kirkko pysyy ja Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.

Timo Huuhtanen