Leipä

Leipä

Syksyn sato oli korjattu.

Maatalousnaiset toivat kirkkoon uutisleivän siunattavaksi.

Olin saanut sellaisen ohjeen, että limppu paloitellaan ja jaetaan ehtoollisella. Mutta ohje olikin väärä, tarkoitus oli siunata leipä ja sen myötä uusi sato.

Ennen messua iso, pyöreä limppu laitettiin alttarille. Tunsin jo etupenkkiin leivän tuoksun. Kun menin alttarille, leivän tuoksu tuntui tietenkin vielä voimakkaammin.

Pidän ruisleivästä todella paljon, ehkä se johtuu lapsuuden muistoista. Leipomuspäivänä kotona uunissa paistettu leipä ja sen päällä sula voi oli niin hyvää.

Leipä tuoksui alttarilla. Päätösvirren aikana, tai oikeastaan jo paljon sitä ennen, mietin, miltä leipä maistuisi voin ja maidon kanssa.

Oli iltakirkko ja oli kyllä jo nälkäkin, oli vaikea keskittyä kun leipä tuoksui.

Jeesus, elämän leipä. Leipä.

Työkaverini kanssa pohdin tätä leipäasiaa. Hän sanoi mielestäni hyvin, että niin kuin leivän tuoksu kutsuu luokseen ja maistelemaan, on uskossakin jotain, joka vetää puoleensa.

Kun olin nuori, minua veti puoleen eniten uskossa sen julistama oikeudenmukaisuus. Nyt, kun en enää ole nuori ja näen, että oikeudenmukaisuus ei toteudu, minua vetää uskossa puoleen armo.

Sehän toteutuu joka tapauksessa.

Eila Patokoski