Uusi seurakuntakeskus remonttiin

Kaupantekotilaisuudessa paikalla olivat Tuusulan kunnanjohtaja Hannu Joensivu (vas.), Mauri Sahi Senaatti-kiinteistöistä, Tuusulan seurakunnan talousjohtaja Marjut Helske ja kirkkoneuvoston varapj. Markku Yli-Perttula. Takana Esa Pentikäinen Senaatti-kiinteistöistä.

Uusi seurakuntakeskus remonttiin

Tuusulan seurakunta on ollut vuodesta 2013 ilman seurakuntakeskusta. Työntekijät ovat joutuneet hajaantumaan eri toimipisteisiin. Kirkkoherranvirasto on löytänyt paikkansa Paijalan kappelilta ja taloustoimisto Tuusulan pappilasta.

Nyt on tapahtunut käänne parempaan, ja seurakunta aloittaa matkansa kohti uutta seurakuntakeskusta.

Seurakuntakeskus Kansainväliseen keskukseen

Kansainvälinen keskus (Rykmentintie 34, Tuusula) sijaitsee entisellä varuskunta-alueella ja liittyy tulevaan Rykmentinpuistoon. Kiinteistöön kuuluu päärakennus ja toimistorakennus. Voisi leikkimielisesti sanoa, että keskuksen toiminta pysyi samana: sen omistus vain vaihtui maalliselta puolustusvoimalta hengelliselle puolustusvoimalle.

Nyt kun kunnanhallitus on lopullisesti hyväksynyt kaupan alkavat isot pyörät pyöriä. Seurakunta uskon yhteisönä on koko ajan uskonut myös siihen, että se saa hankittua rakennukset itselleen. Tosin neuvottelujen pyörteissä usko on välillä ollut koetuksella.

Remonttisuunnitelmien teko on aloitettu jo hyvissä ajoin, ja siksi ne ovat jo pitkällä. Töitä ei kuitenkaan päästä aloittamaan heti. Remontti pitää suunnitella loppuun ja urakoitsijat täytyy kilpailuttaa. Muutostyöt alkavat näillä näkymin loppukesästä 2016.

Päärakennukseen uusi seurakuntasali

Mitä kiinteistölle sitten tehdään? Ulkoiset muutokset ovat pieniä. Päärakennuksen pohjoispäätyyn rakennetaan uusi sisäänkäynti. Toimistorakennus pysyy ennallaan.

Rakennusten sisällä muutokset ovatkin suurempia. Eniten muuttuu päärakennus. Sen ensimmäiseen kerrokseen remontoidaan tiloja diakonian ja varhaiskasvatuksen käyttöön. Diakonia saa kirpputorin, olohuoneeksi nimetyn kokoontumispaikan ja tilat päivystykselle. Varhaiskasvatukselle remontoidaan kerhotilat, jotka palvelevat päivä- ja perhekerhoja. Remontin suurimmat kuluerät ovat ensimmäisen kerroksen valmistuskeittiön rakentaminen sekä hissien sijoittaminen molempiin rakennuksiin.

Päärakennuksen toiseen kerrokseen remontoidaan uusi seurakuntasali. Salin itäseinälle tulee alttari vanhan kristillisen rakennusperinteen mukaan. Alttariseinän ikkunoita laajennetaan alaspäin, jotta tilaan saadaan lisää valoa. Saliin mahtuu 160 henkeä, ja sitä pystyy laajentamaan vielä 70 istumapaikalla, kun kabinettipuoli liitetään saliin avaamalla väliseinä. Lisäksi samaan kerrokseen tulee kokoontumis- ja neuvottelutiloja sekä oma harjoitusluokka kuoroille.

Päärakennuksessa on myös auditorio. Se on yksi niistä tiloista, joille ei tarvitse tehdä juuri mitään. Vain kokoustekniikka uusitaan. Tulevaisuudessa auditoriota vuokrataan myös ulkopuoliseen käyttöön. Sinne mahtuu kerralla 148 henkeä, joille keittiö voi järjestää myös tarjoilun.

Toimistorakennukseen vain pieni remontti

Toimistorakennus eli entinen hotellirakennus pääsee vähemmällä remontoinnilla. Ensimmäisen ja toisen kerroksen entiset majoitustilat saa helposti muutettua toimistotiloiksi työntekijöille. Tämän lisäksi pohjakerrokseen rakennetaan nuorisotyön tilat sekä arkisto. Ennestään siellä ovat edustustilat, joiden yhteydessä on myös sauna.

Rakennuksen ensimmäiseen kerrokseen tulevat kirkkoherranvirasto sekä taloustoimisto. Ne sijoitetaan samaan siipeen, joten seurakuntalaiset saavat tulevaisuudessa kaikki tarvittavat palvelut samasta paikasta.

Kaikkiin näihin muutostöihin menee aikaa. Tavoitteena on saada uusi seurakuntakeskus käyttöön jouluna 2016, mutta todennäköisesti hanke valmistuu maaliskuussa 2017. Silloin kutsumme kaikki juhlimaan uutta ja yhteistä seurakuntakeskustamme.

6.4.2016