Välkomstblombukett

Välkomstblombukett

Jag fick en fin blombukett, när jag började arbetet. Jag blev överraskad över det, men jag kände mig samtidigt varmt mottaget till en ny församling. Det var ett stort arbetsmöte, där alla var på plats. Jag kunde känna tro, hopp och kärlek på mötet.

Blombuketten var fin med olika färgs blommor. Jag tänkte att vi är också olika, liksom Ingemar Olsson sjunger.

en del är långa, andra korta
en del är hemma, andra borta
en del är tunna, andra tjocka
men alla har någonting att ge, jee jee jee

Församlingen är du och jag, vi tillsammans. vi gör en färggran bukett. Jag kan en sak och du kan en annan, så hjälper vi varann. Jag behöver inte vara fullkomlig, utan jag kan vila i Kristus.

Matteus skriver:

28 Och varför bekymrar ni er för kläder? Se på liljorna på fälten. De bekymrar sig inte för sina kläder.

29 Och ändå var inte kung Salomo i all sin prakt så vackert klädd som de.

30 Och om Gud nu på ett så underbart sätt bryr sig om blommorna, som står här i dag och är borta i morgon, ska han då inte ha omsorg om er? Litar ni alltjämt så lite på Gud?

31-32 Oroa er alltså inte för vad ni ska äta och dricka. Varför är ni som de som inte känner honom? De jagar efter allt detta och bekymrar sig för det. Men er himmelske Far vet redan vad ni behöver.

33 Och han kommer att med glädje ge er allt vad ni behöver, om ni ger honom första platsen i era liv och lever efter hans vilja.

34 Bekymra er alltså inte för morgondagen. Även den kommer Gud att ta hand om.

Moder Teresas hymn till livet

Livet är en chans, ta vara på den.
Livet är skönhet, beundra den.
Livet är lycksalighet, njut den.
Livet är en dröm, låt den bli verklighet.
Livet är en utmaning, anta den.
Livet är plikt, uppfyll den.
Livet är en lek, lek den.
Livet är dyrbart, ha omsorg om det.
Livet är en rikedom, bevara den.
Livet är kärlek, ge dig hän åt den.
Livet är en hemlighet, upptäck den.
Livet är ett löfte, låt det gå i uppfyllelse.
Livet är sorg, övervinn den.
Livet är en sång, sjung den!

Riitta Buddas