Kuorolaulu kantaa

Kuorolaulu kantaa

Tapasin eilen erään entisen, tutun kirkkokuorolaisen. Hän on jo muutaman vuoden ajan ollut pois kuorosta heikentyneen terveyden takia. Tuttuuden taustalla on monen vuoden kuorokaveruus, monet keskustelut omista ja perheen asioista, aluksi aremmin mutta vuosien kuluessa rohkeammin.

On aina mukava nähdä. Ystäväni, entinen kirkkokuorolainen, pitää erityisesti yhdestä kuorolaulusta. Sitä laulettiin kuorossa paljon ja siitä tuli monelle rakas laulu. Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, miserere nobis. Tämä laulu auttaa silloin, kun pitää keskittyä johonkin asiaa, hän sanoi!

Usein ajatukset poukkoilevat minne sattuu, eikä keskittyminen onnistu. Laulaminen ja soittaminen auttavat keskittymään. Sitähän me kuoroharjoituksissa opettelemme lapsikuoroista ikäihmisten kuoroihin asti. Keskittymällä asiaan pyrimme mahdollisimman hyvään tulokseen ja sitä kautta hyvään mieleen.

Tässä vaiheessa kevättä on mukava toivottaa kaikille entisille ja nykyisille kuorolaisilla oikein hyvää kesää! Kannattaa joka päivä laulaa ainakin yksi laulu. Kiitos kuluneesta vuodesta!

Erja Hartala