Kiroilemisesta

Kiroilemisesta

Pietari alkoi sadatella ja vannoi: "Minä en tunne sitä miestä, josta te puhutte" (Mark.14:71).

Tämä on ainoa kohta Raamatussa tai ainakin Uudessa Testamentissa, jossa kerrotaan jonkun ihmisen kiroilleen. Ei liene yllätys, että tuo henkilö oli juuri opetuslapsi Pietari, olihan hän Jeesuksen läheisistä kaikkein värikkäin ja aktiivinen. Hän teki usein yllättäviä tempauksia, kuten senkin, että lähti kävelemään veden päällä Jeesuksen luo. Pahin moka oli kuitenkin se, kun hän kielsi kolmesti tuntevansa Jeesuksen, ja viimeisellä kerralla hän ryyditti kieltämistään kirosanoilla. Samassa lauloi kukko ja Pietari muisti, mitä Jeesus oli sanonut: "Ennen kuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti kiellät minut." Silloin Pietari puhkesi katkeraan itkuun.

Tänä päivänä on vaikea olla kuulematta kiroilua, jos liikkuu yleisillä paikoilla, oli se sitten kadulla, kaupassa, kuntosalilla, koulussa tai missä tahansa julkisella paikalla. Kiroilemisesta on tullut hyvin yleistä kaiken ikäisten keskuudessa. Kun olin lapsi tai nuori 60- ja 70-luvulla, kiroileminen oli rumaa. Koulussa harva kiroili, ja jos opettaja sattui kuulemaan, siitä oli huonoja seurauksia kiroilevalle. Kotona kiroilevan suu saatettiin pestä saippualla. Rippikoulussa kiroilemisesta rankaistiin etunojapunnerruksilla. Kiroilemattomuus alkaa olla kohta harvinaista. Ainakaan kirkossa ja kirkkokahveilla sitä ei vielä onneksi kuule. Tosin saarnassa pappi voi kyllä puhua Saatanasta tai Perkeleestä, Jumalan vastustajista. Onneksi Jeesus on tullut tekemään tyhjäksi Perkeleen teot (1.Joh. 3:8).

Nykyään kiroilemisesta on tullut kansan huvia. Televisio näyttää esimerkkiä, sillä monissa viihdeohjelmissa kiroillaan ihan kunnolla. Muistan, että aikoinaan Speden ohjelmissa ja elokuvissa ei ollut läheskään niin paljon kiroilemista eikä alapään juttuja kuin nykyisissä viihdepläjäyksissä. Kummeli ja Tean Ahma olivat tosi kilttejä verrattuna moniin nykyajan moniin härskiin ohjelmiin. "Voi hitsin hitsi" oli Team Ahman kovin kirosana. Ja silti se on tosi hauska ohjelma. Ei Kummelissakaan kirosanoilla mässäilty.

Surullista on, että moni lapsi ja nuori ajattelee, että kiroileminen on jotenkin hienoa. Tasa-arvo on tullut tähänkin asiaan, sillä tytöt ovat yhtä innokkaita siinä asiassa kuin pojatkin. Tietysti kiroilemista voidaan vähätellä ja sanoa, että se on vain fraasi, pinttynyt tapa, joka ei ole niin vaarallista.

Kuitenkin arvot tässäkin asiassa ovat muuttuneet. Sitä mitä ennen pidettiin rumana ja huonona tapana, pidetään tänä päivänä ihan hyväksyttävänä tunteen ilmaisuna. Näin se mikä ennen oli pahaa, on nyt kääntynyt hyväksi ja positiiviseksi asiaksi. Mitä Raamattu tähän sanoo? "Älkää päästäkö suustanne sopimatonta puhetta, vaan puhukaa sitä, mikä kulloinkin on hyvää ja hyödyllistä ja kuulijoille iloksi" (Ef.4:29).

Tähän pyrkikäämme! Jos joskus Pietarin tavoin epäonnistumme, se on mahdollista saada anteeksi, saihan Pietarikin.

Terveisin
Timo Huuhtanen