Armahtakaa

Armahtakaa

Armahtakaa!

Tänään viidentenä sunnuntain helluntaista saan toivottaa teille hyvää pyhän aikaa täältä Tuusulan seurakunnan rippikoululeiriltä käsin. Olemme tänään saavuttaneet leirimme viimeisen kokonaisen päivän täällä Virroilla Marttisissa.

Pyhän otsikko on meille kovin tuttu, mutta samalla niin vaikea; Armahtakaa! Me täällä Marttisissa olemme olleet kuluneen viikon aikana monella tapaa opettelemassa armoa ja armollisuutta. Meitä ei ole kristittyinä kutsuttu tuomitsemaan, sillä tuomiovalta kuuluu yksin Jumalalle. Meidät on kutsuttu ja lähetetty Jeesuksen esimerkin mukaan armahtamaan lähimmäisiämme.

Meille ei ole annettu kovin yksinkertaista tehtävää sillä ihmisinä luokittelemme naapureita, työtovereita, ystäviä ja kylänmiehiä jatkuvasti erilaisiin lokeroihin. Meitä on ekonomeja, pappeja, poliitikkoja, opettajia, siivoojia, keittäjiä, suomalaisia, ruotsinkielisiä, maahanmuuttajia, tatuoituja ja alaikäisiä, sekä eläkeläisiä. Meitä yhdistää kaikista lokeroistamme huolimatta luotuisuus. Meitä kutsutaan näkemään kaiken kerrostuman ja konnotaatioiden takaa ihminen.

Viikon mittainen leirijakso täällä Marttisissa on opettanut meitä toisillemme vieraita näkemään ihmisen ja lähimmäisen. Viikon aikana meistä työntekijöistä, seurakuntanuorista, rippikoululaisista, jalkapalloilijoista, yleisurheilijoista, luokanpelleistä, eturivin tunnollisista ja takapenkin vastarannan kiiskistä on muodostunut ryhmä. Ryhmä joka kuuluu samaan lähimmäisten lokeroon.

Päivän evankeliumi teksti kehottaa meitä armollisuuteen; Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi? Kuinka voit sanoa veljellesi: ’Annapa, veli, kun otan roskan silmästäsi’? Ethän sinä näe edes hirttä omassa silmässäsi. Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä.(Luuk. 6:36-42)

Siunattua pyhää

Janne Hollo,