Kirkkautta kesäpäivääsi!

Kirkkautta kesäpäivääsi!

Usein lenkkeillessäni poutasäällä valitsen risteyksissä valoisamman reitin tai valitsen sen aurinkoisemman kadun puolen. Aurinkoisena päivänä mieli kirkastuu näkemään ympäröivän maailman uusin silmin. Onko tuo kivi tien laidassa todella sydämen muotoinen?

Tänään Kristuksen kirkastumisen päivä kutsuu meitä osallisiksi Jumalan kirkkauden näkemisessä. Päivän evankeliumitekstissä kerrotaan, kuinka opetuslapset saivat nähdä Jumalan kirkkauden suuruuden Jeesuksessa, sekä kuulla Jumalan äänen; ”Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa häntä.”. Meidätkin on kutsuttu kulkemaan Kristuksen armon valaisemalla elämäntiellä. Voimme opetuslasten tavoin kokea Jeesuksen kirkastumista uskossamme ja tuntea Jumalan läsnäoloa. Mutta millä tavoin Jumalan kirkkaus sitten kuitenkin käytännössä näyttäytyy?

Joskus lenkkipolun varrelta bongattu sydämen muotoinen kivi voi olla hengellinen kokemus Jumalan läsnäolosta. Uskoaan ei voi kuitenkaan pistää pelkästään sydämen muotoisten kivien varaan. Siksi on tärkeää etsiä myös muuttumatonta sydämen sanomaa. Kivi tien laidassa ei tällä kertaa ollut sydämen muotoinen.

Jumalalla tuntuu kuitenkin olevan loputtomasti erilaisia tapoja kirkastaa ihmisille armon sanomaa ja läsnäoloaan sydämen uskossamme, kun me sitä etsimme. Avatessani toisena päivänä Raamattuni, eteeni aukesi lyijykynällä ympyröity jae: Jumala, joka sanoi: ” Tulkoon pimeyteen valo”, valaisi itse meidän sydämemme. Näin Jumalan kirkkaus, joka säteilee Kristuksen kasvoilta, opitaan tuntemaan, ja se levittää valoaan. (2. Kor.4:6)

Herra kirkastakoon tänäänkin kasvonsa meille ja olkoon meille armollinen!

Heini Kilpisaari
nuorisotyönohjaaja