Juttelin vähän aikaa sitten tyttöni kanssa ja hän kysyi missä maassa Ankkalinna sijaitsee. Mietin voisiko se olla Amerikassa vai peräti Suomessa. Pyöriteltyämme erilaisia vaihtoehtoja, totesin tuolloin, etten tiedä vastausta. Tämän keskustelun jälkeen sain kuitenkin jonkinlaista viitettä asiasta.
Luin nimittäin Kirkko ja kaupungista (32/2016) artikkelin Ankoista ja uskosta. Siinä pohdittiin Ankkojen suhdetta uskontoon ja siihen, uskovatko Ankat Jumalaan. Jutussa todettiin, että tarinoissa esiintyy kirkkoja, pappeja ja myyttejä, mutta mitään uskonnollisia rituaaleja ja määriteltyjä tapoja ankat eivät noudata.
Edellä mainitussa jutussa viitattiin myös kesäiseen pieneen kohuun, kun olympialaisten kunniaksi Rio teemaisen Aku Ankan taskukirjan (Nro 443) kannessa Aku oli Rio de Janeiron yllä köysiradalla. Kuvasta oli sensuroiden poistettu Kristus-patsas, toisin kuin ruotsalaisesta Kalle Ankas pocketin kannesta, joka sentään näytti patsaan takaapäin.
Tuota juttua lukiessa tuli jotenkin suomalainen olo. Tuntuu kuin usko ja kaikki siihen liittyvä marginalisoidaan ja sensuroidaan pois. Heijastaako siis Aku Ankka vain aikaamme vai päinvastoin? Ja kumpi olikaan ensin: muna vai ankka?
Iso kirja puhuu jotain ihmisen sisäisestä valtakunnasta. Voisikohan tuo Ankkalinnakin löytyä sisältämme?
Tommi Aulasmaa
Tahko Pihkala 30.9.2016 14:32
http://nyt.fi/a1468807252869
Tommi Aulasmaa 30.9.2016 18:35
http://nyt.fi/a1468807252869
Olen kanssasi sekä samaa että eri mieltä. Samaa mieltä olen siitä, että Aku Ankka itse teki päätöksen sensuroinnista (niin ainakin ovat kertoneet) eli mikään ulkopuolinen taho ei vaatinut kyseistä lehteä
pois markkinoilta (kun kyseinen kansi ei koskaan markkinoille päätynytkään).
Eri mieltä olen siitä kenen nenässä se herne olisi ollut, sillä varmasti joku/jotkut olisi/olisivat vetänyt herneen nenään. En ole niinkään varma olisiko tuo taho ollut niinkään konservatiivinen kristillinen siipi kuin kaikenlaisesta uskontoon liittyvästä punaista näkevät tahot. Esimerkkejä on vaikka kuin siitä, miten kyseisellä ryhmällä (joka on melko sekalainen eikä mitenkään organisoitunut joukko) on missio marginalisoida uskonto ja kaikki siihen liittyvä.
Koen olevani itse konservatiivinen kristitty (=luotan Jumalan huolenpitoon ja Raamatun lupauksiin) eikä minua olisi lainkaan loukannut jos Aku Ankan kannessa olisi ollut ”Ankka-Kristus”, päinvastoin: sehän olisi ollut hieno homma!
Aku Ankan teko on linjassa sen kanssa, miten uskontoon Suomessa suhtaudutaan: kun ei oikein osata/tiedetä miten tulisi suhtautua, on parempi olla hiljaa ja piilottaa koko juttu.
Hyvä, että asiasta keskustellaan. Toivon, että uskonnosta tulee vielä luonnollinen asia, mistä voidaan keskustella asiallisesti.