Terveisiä Ank… eiku Tuusulasta!

Terveisiä Ank… eiku Tuusulasta!

Juttelin vähän aikaa sitten tyttöni kanssa ja hän kysyi missä maassa Ankkalinna sijaitsee. Mietin voisiko se olla Amerikassa vai peräti Suomessa. Pyöriteltyämme erilaisia vaihtoehtoja, totesin tuolloin, etten tiedä vastausta. Tämän keskustelun jälkeen sain kuitenkin jonkinlaista viitettä asiasta.

Luin nimittäin Kirkko ja kaupungista (32/2016) artikkelin Ankoista ja uskosta. Siinä pohdittiin Ankkojen suhdetta uskontoon ja siihen, uskovatko Ankat Jumalaan. Jutussa todettiin, että tarinoissa esiintyy kirkkoja, pappeja ja myyttejä, mutta mitään uskonnollisia rituaaleja ja määriteltyjä tapoja ankat eivät noudata.

Edellä mainitussa jutussa viitattiin myös kesäiseen pieneen kohuun, kun olympialaisten kunniaksi Rio teemaisen Aku Ankan taskukirjan (Nro 443) kannessa Aku oli Rio de Janeiron yllä köysiradalla. Kuvasta oli sensuroiden poistettu Kristus-patsas, toisin kuin ruotsalaisesta Kalle Ankas pocketin kannesta, joka sentään näytti patsaan takaapäin.

Tuota juttua lukiessa tuli jotenkin suomalainen olo. Tuntuu kuin usko ja kaikki siihen liittyvä marginalisoidaan ja sensuroidaan pois. Heijastaako siis Aku Ankka vain aikaamme vai päinvastoin? Ja kumpi olikaan ensin: muna vai ankka?

Iso kirja puhuu jotain ihmisen sisäisestä valtakunnasta. Voisikohan tuo Ankkalinnakin löytyä sisältämme?

Tommi Aulasmaa