Kiitollisin mielin

Meristä kaunein - runo- ja musiikkitilaisuuden yhteydessä muistetaan eläkkeelle siirtyvää Tarja Tonteria.

Kiitollisin mielin

Kolmenkymmenen vuoden työrupeama kirkon hommissa diakonianviranhaltijana alkaa olla ohi. Eläkkeelle jääminen tuntuu isolta muutokselta elämässä.

Aloin miettiä, mitä hyvää se voisi tuoda tullessaan. Löysin mieleni sopukoista ajatuksen: "matka tuntemattomaan". Kyllä, siitä on ainakin minun kohdallani kysymys. En ole rakentanut mitään uutta työelämän tilalle. Lähden siis eteenpäin hiljaa kuunnellen, mitä elämä vielä voisi tarjota ja tuoda tullessaan.

Yhdestä asiasta olen vakuuttunut: olen syvästi kiitollinen kaikista vuosista, jotka olen saanut olla diakoniatyössä ev.lut.kirkon palveluksessa. Olen tavannut lukemattoman määrän ihmisiä, asiakkaita ja työtovereita, jotka ovat olleet muokkaamassa oman elämäni kulkua. On ollut etuoikeutettua saada kuunnella erilaisia elämäntarinoita, ihmisten selviytymistä mitä moninaisimmista ongelmista sekä rohkeutta ja päättäväisyyttä tarttua elämän tuomiin haasteisiin. Olen varmasti saanut enemmän kuin itse ollut antamassa.

Tuusulan seurakuntaan tulin 16.1.2006. Ennen sitä toimin Tampereen seurakuntayhtymän diakoniakeskuksen päihdetyössä kolme vuotta, ja sitä ennen Espoonlahden seurakunnassa 18 vuotta.

Espoon vuodet rakensivat vahvan pohjan luottamukselle Korkeimman varjeluksesta ja avasivat tietä diakonian mielenkiintoiselle työsaralle. Espoonlahden vuosia en koskaan voine unhoittaa. Tampereella uusia haasteita tuli lähes päivittäin vastaan. Tuusulassa olen saanut  oman diakoniatiimin kautta kokea erityistä työtoveruutta ja yhteiseen hiileen puhaltamista.

Monet kontaktit seurakuntalaisiin, vapaaehtoisiin, yhteistyökumppaneihin ja seurakunnan, rovastikunnan ja hiippakunnan työntekijöihin ovat olleet mieluisia ja rakentavia.

Kiitollisin mielin "astun tuntemattomaan". Mielenkiintoista, jännittävää.

Tarja Tonteri