Olemme mukana!

Olemme mukana!

Kirkon kellot soivat Tuusulan kirkoissa niin kuin sadoissa muissakin kirkoissa Suomessa joka ilta klo 17 maanantaihin 24.10 asti. Niitä kuunnellessa ajattelemme myötätunnolla pommitusten uhreja Aleppossa. Kellot soivat kuin sielunkellot tai saattokellot.
Näiden kellojen soiton tulisi kuulua halki maailman. Se muistuttaa nyt meitä myös sodan ja väkivallan mielettömyydestä. Samalla siinä voidaan kuulla rauhan kutsu kaukana ja lähellä, omassa maassa, omalla kotipaikkakunnalla, Tuusulassa, omalla työpaikalla, omassa kodissa, omassa perheessä ja myös omassa sydämessä.

Kellot muistuttavat toisaalta myös seurakunnan yhteisestä kokoontumisesta. Minua kutsutaan sanan kuuloon ja yhteiseen ehtoollispöytään ja sieltä sitten matkalle rauhan tielle.

”Jos käymme samaan pöytään, ei mikään erota, me toinen toisellemme kuulumme Herrassa.

Ja Jeesus meitä ohjaa yhdessä matkalle, hän rauhan teitä raivaa kauttamme kaikille”.    Virsi 452

Erja Hartala,
kanttori