Asunnottomien yössä

Asunnottomien yössä

Hyrylässä popup talon pihalla vietettiin tänään perinteistä asunnottomien yö tapahtumaa. Suomessa on noin 8000 asunnotonta joista suurin osa on Helsingin seudulla. Tuusulassa on noin 20 asunnotonta.

Asunnottomien yössä oli puhujina mm. kansanedustajat Antti Kaikkonen ja Mika Niikko, kunnanjohtaja Hannu Joensivu ja allekirjoittanut seurakunnan edustajana. Väkeä oli noin 200 henkeä. Tapahtuma kesti 3 tuntia. Tarjolla oli hernekeittoa soppatykistä ja pullakahvia. Musiikkia esitti mm. bluesikoni Pepe Ahlqvist.

Asunnottomuus on kipeä ongelma. Asunnoton häpeää tilaansa. Asunnoton on usein myös moniongelmainen. On alkoholi ja päihdeongelmaa, on mielenterveysongelmaa jne.

Oli kiva, että sain Kari Pätsin kanssa edustaa seurakunnan työntekijöitä. Kyse on ns. jalkautumisesta. Saimme keskustella 3 tunnin aikana monien ihmisten kanssa, joita muuten harvoin tapaa. Ulkona nautittu hernekeitto maistui taivaallisen hyvältä.

Puheenvuorossani muistutin Jeesuksen sanoista " Ketuilla on luolansa ja taivaan linnuilla pesänsä, mutta Ihmisen Pojalla ei paikkaa mihin päänsä kallistaisi" (Matt.8:20). Jeesus oli koditon täällä maan päällä, kun kotikaupunki Nasaretkin ajoi hänet pois. Toisessa raamatunkohdassa Jeesus sanoo "minä olin koditon ja te otitte minut luoksenne"(Matt.25). Me voimme kodittominakin saada lohdutusta ja voimaa  siitä, että Jeesus on valmistanut meille ikuisen kodin taivaassa, jonne niin kodittomat kuin kodin omaavatkin saavat olla matkalla. Taivaassa ei  kärsitä asunnottomuudesta.

Silti täällä maan päälläkin jokaisen tulee saada oma koti. Koska ilman kotia on vaikeaa elää onnellista ja tasapainoista elämää. Myös seurakunta voi olla parhaimmillaan koti, jossa  saa kokea välittämistä ja hyväksyntää.

Timo Huuhtanen,
Jokelan pappi