Remontti alkaa tammikuussa

Uuden seurakuntatalon havainnekuva.

Seurakuntakeskuksen remontti alkaa tammikuussa 2017

Tuusulan seurakunnan kirkkovaltuusto hyväksyi kokouksessaan keskiviikkona 26.10.2016 uuden seurakuntakeskuksen remonttisuunnitelmat. Ne pitivät sisällään rakennuspiirustukset, asemapiirustuksen ja rakennustapaselostuksen.

Uusi seurakuntakeskus remontoidaan Rykmentinpuistossa sijaitsevaan entiseen Puolustusvoimien Kansainväliseen keskukseen.

Aikataulu

• Nyt on käynnissä urakoitsijoiden kilpailutus ja valinta tehdään joulukuussa 2016.
  • Näillä näkymin työt päästään aloittamaan tammikuussa 2017.
  • Toimistorakennuksen remontti päättyy arvion mukaan kesäkuussa 2017.
  • Seurakuntatalo valmistuu syksyllä 2017.

Suurimmat remonttikohteet

Seurakuntasali

• Seurakuntasali rakennetaan seurakuntatalon toiseen kerrokseen.
  • Sieltä poistetaan kantavaa väliseinää noin 15 metriä. Näin seurakuntasalille saadaan mahdollisimman avara ja yhtenäinen tila. Poistettu tuenta korvataan I-palkilla. Siihen kiinnitetään yläkaton ontelolaatat. Palkit tukeutuvat kolmeen tukipilaripariin ja paikalleen jääviin kantavan väliseinän päihin.
  • Seurakuntasalin ikkunoiden alareuna lasketaan noin 50 cm korkeudelle lattiasta. Näin tilaan saadaan lisää avaruutta ja valoa.
  • Tukipilarit perustetaan alemman kerroksen kantavan väliseinän ja sen perustusten varaan.

Kuoroluokka

• Kuoroluokan ikkunoiden alareuna lasketaan noin 50 cm korkeudelle lattiasta. Näin tilaan saadaan lisää avaruutta ja valoa.

Akustiikkasuunnittelu

• Seurakuntasalin akustiikkasuunnittelu vaatii erityisosaamista. Tila on muodoltaan hankala ja suhteellisen matala.
  • Tavoitteena ei ole huipputason konserttisali vaan tila, jossa niin musiikki kuin puhe kuuluvat luontevina ja kauniina. Akustiikkasuunnittelijan mukaan tähän päästään esitetyillä toimenpiteillä.
  • Seurakuntasaliin tulee myös nykytekniikalla toteutettava äänentoisto, jolla varmistetaan äänen kuuluvuus myös kabinettitilassa.

Valmistuskeittiö

• Valmistuskeittiön rakentaminen seurakuntakeskuksen alakertaan on yksi remontin kalleimpia osia.
  • Osa keittiökalusteista saadaan Rusutjärven leirikodin keittiöstä.
  • Koko keittiöalueen vanha betonilattia puretaan ja valetaan uudestaan. Näin saadaan uudet lattiakaivot oikeisiin paikkoihin. Samalla tehdään tarvittavat lattianpinnan kallistukset.

Ilmanvaihto

• Rakennuksien ilmanvaihtoa parannetaan vaihtamalla vanhoihin ilmanvaihtokoneisiin uudet moottorit ja säätämällä kanavat uudelleen.
  • Seurakuntatalon ullakkotilaan rakennetaan uusi ilmanvaihtokonehuone. Se palvelee uuden seurakuntasalin sekä keittiön tarpeita. Rakennuksen kattoa joudutaan nostamaan uuden ilmanvaihtokonehuoneen kohdalta.
  • Toimistorakennuksen alakertaan rakennetaan nuorisotila purkamalla väliseinä. Tilaan asennetaan oma ilmanvaihto, joka tarvitsee ilmanvaihtokoneen.

LVI-työt

• Rakennusten vesi- ja viemäriverkostoihin tehdään mittavia muutoksia.

Sähkötyöt

• Molempiin rakennuksiin tehdään sähkö- ja atk-järjestelmien kaapelointia ja asennuksia.
  • Kaikki vaihdettavat valaisimet korvataan energiaa säästävillä LED-valoilla.
  • Valaisinasennuksissa hyödynnetään liiketunnistinohjausta.

Ulkoalueet

• Parkkipaikka (noin 90 paikkaa) rakennetaan tontin itäreunalle. Sinne pystytetään myös lämmitystolpat.
  • Ristimonumentti sijoitetaan seurakuntatalon länsipuolelle.
  • Kellotapuli pystytetään sisäänkäynnin lähettyville.
  • Lipputankorivistö puretaan. Pystyyn jätetään muutama lipputanko.
  • Päärakennuksen länsipuolen sisäänkäyntiin rakennetaan katos ja yhdyskäytävä kävelytielle.
  • Itäsivun portaat katetaan. Näin ehkäistään liukastumisia talvella.
  • Muu maisemointi toteutetaan sitten, kun kunnan suunnittelemat uudet tiet ja kävelytie on rakennettu.
  • Ympäröivä aita ja portti puretaan, kun saneeraustyö on saatu päätökseen.

Hissit

• Sekä seurakuntatalon että toimistorakennukseen asennetaan inva-kelpoiset hissit.
  • Seurakuntatalon keittiön ja seurakuntasalin välille rakennetaan tavarahissi.

Muut työt

• Lisäksi molempiin seurakuntakeskuksen rakennuksiin tehdään peruskorjaus- ja tilojenmuutostöitä.

Seurakuntatalon muutostyöt kerroksittain

Hanketoteutus

• Kilpailutus: Taltec Oy, Tapani Muttonen
  • Projektinjohto: Laris Oy, projektipäällikkö Marko Larjanne