Uimapukutuskaa

Uimapukutuskaa

Olin viikonloppuna uimapukuostoksilla. Marraskuu on ehdottomasti väärä ajankohta ostaa uimapukua, mutta vesijumpassa ehjä asuste on toivottava. Itse asiassa mikä tahansa vuodenaika on väärä vuodenaika mokomaan touhuun. Sovituskoppien kelmeät loisteputkivalot ja seinänkokoiset peilit paljastavat armottomasti olminvalkean ihon sekä vääriin kohtiin valahtaneet muodot ja muhkurat.

Naisen ulkomuotoa on arvioitu ja muokattu kautta historian. Harva kokee olevansa oikean kokoinen, värinen tai muotoinen ja moni tekeekin töitä koko ikänsä mahtuakseen kulloiseenkin toivottuun muottiin. Juuri äsken maailman vaikutusvaltaisimmaksi henkilöksi pyrkinyt ja valittu USA:n uusi presidentti määritteli naiset ja heidän käyttötarkoituksensa. Ja osa naisista joutuu todellakin kelvatakseen tavoittelemaan tätä mallia hinnalla millä hyvänsä.

Kristikunnan kirkkokin on määritellyt naisen ulkomuotoa, ehkä tahtomattaan. Kirkkotaide, maalaukset ja patsaat kuvaavat kunkin aikakauden kauneimpia naisia, enkelihahmoista puhumattakaan. Kenties tarkoitus ei olekaan samaistua kuvattuihin ylimaallisiin sanansaattajiin tai raamatunhistorian epätodellisen kauniisiin naisiin. Kontrasti tavalliseen lyhytjalkaiseen perunanenään on kuitenkin valtava.

Niin, enkä sitten ostanut sitä uimapukua. Toivotaan, että vanha hapertunut asuste kestää vielä tovin kasassa.

Riitta-Liisa Hahtala