Arkkualbat

Arkkualbat

Tuusulan seurakunnalla on käytössä kaksi arkkualba, joita on mahdollista käyttää Paijalan kappelin ja Kellokosken kirkon siunaustilaisuuksissa.

Arkkualba on ollut käytössä 1100-luvulta 1800-luvun loppupuolelle asti. Arkun päälle levitetty arkkualba kuvastaa ihmisten samanarvoisuutta Jumalan edessä. Kuten kastemekko ja rippialba arkkualba on useimmiten väriltään valkoinen.

1800-luvun lopulla arkkualbojen käyttö loppui hiljalleen, kun arkkujen koristelu ja muistokukkien käyttö lisääntyi. Arkun peittäminen on säilynyt sotilashenkilöiden ja valtion päämiesten siunaustilaisuuksissa. Arkkualban käytön perinne alkoi elpyä uudelleen vasta 1990-luvun lopulla.

Arkkualban käyttö

Arkkualbaa voi käyttää sekä tuhkaus- että arkkusiunauksissa Paijalan kappelissa ja Kellokosken kirkossa. Arkkualban käytöstä muissa seurakunnan kirkoissa ja kappeleissa on sovittava erikseen.

Hyvä tietää

• Alban käsittelyyn tarvitaan kaksi henkilöä. Arkkuhautauksessa vahtimestarin lisäksi tarvitaan saattoväestä avuksi henkilö nostamaan alba pois siunauksen jälkeen, sillä albaa ei viedä ulos.
  • Arkkualban päälle ei saa laittaa kukkia, eikä arkkukukkalaitetta. Sen päälle laitetaan erillinen hiekkaliina siunaushiekkaa varten.
  • Arkkualban käytöstä tulee sopia hyvissä ajoin etukäteen. Toive arkkualban käytöstä kannattaa kertoa, kun varaat hautajaisaikaa kirkkoherranvirastosta.

Paijalan kappelin arkkualba "Elämänpuu"

Arkkualban pääväri on valkoinen. Kuvioaiheena on valkaisemattoman pellavan värinen elämänpuu ja yläosassa lentävä violetti lintu.

Elämänpuu (2008)

• Suunnittelu: Laura Saloheimo, vaatesuunnittelija
  • Toteutus: Tea Rahkamaa, tekstiiliartesaani
  • Pellavalangat: Arja Korkiavuori
  • Koko: 181 cm x 335 cm
  • Arkkualban lahjoittaja: Lions Club Tuusula/ Hyrylä.

Kellokosken kirkon arkkualba "Lehvän lupaus"

Arkkualban pääväri on sinertävän valkoinen. Kuvioaiheena on sinisävyinen lehvä ja arkkualbaa kiertää sinertävä reunakaitale.

Lehvän lupaus (2010)

• Suunnittelu ja toteutus: Eija Arminen, tekstiilitaiteilija
  • Koko: 140 cm x 282 cm
  • Hankkeen toteutus: Me Kellokoskelaiset ry, Lions Club Kellokoski/Annat, Kellokosken alueen järjestöt ja Tuusulan seurakunta.