Juhlasta arkeen

Tuusulan kirkon kasukat.

Juhlasta arkeen

”No nyt on sitten vaihdettu lituginen väri valkoisesta vihreään.” Papin työssä siirtyminen arkeen näkyy esimerkiksi tässä sakastissa lausutussa toteamuksessa. Juhlan aika on ohi, nyt on aika maanläheiselle vihreälle, kasvun, elämän ja arjen värille.

Olisipa muuten hauska tietää kuinka moni kirkossa kävijöistä ajattelee näitä värejä ja niiden merkitystä? Avautuuko kirkollinen symboliikka värien osalta vai jääkö se vain pienen piirin ”harrastukseksi”? Kai joku tästäkin on tehnyt tutkimusta, vai onko?

Kotona arkeen siirtyminen näkyi mm. siinä, että kuusi kannettiin ulos. Ja voi sitä lattialle ja kynnykselle valunutta neulasten määrää! Pölynimurille siis töitä ja jäteauton kuljettajille, jotka seuraavana päivänä kuskasivat tunnelman luojan muihin maisemiin.

Juhlan järjestämisessä on oma vaivansa ja sen purkamisessa on myös oma vaivansa. Nyt tuntuu hyvältä, että olohuoneeseen on tullut lisää tilaa ja elämä jatkuu omassa arkisessa rytmissään. Juhlille on oma paikkansa, mutta eipä arkeen siirtyminenkään ole hassumpaa.

Kirkkovuoden juhlilla nostetaan esiin Jeesuksen elämän tärkeitä etappeja: syntymää, kuolemaa, ylösnousemusta ja taivaaseen astumista, sekä Pyhän Hengen vuodattamista. Niiden väliin rytmittyvät muut kristilliset aiheet, joiden tarkoitus on juurruttaa ihmistä Kristukseen ja hänestä nousevaan kasvuun.

Kiitollinen siitä saa olla, että meillä on kristillinen perinne ja sitä myötä kirkkovuosi eri vaiheineen. Siinä pyörässä kun mukana pyörii, niin pysyy elämää suurempien teemojen äärellä. Onneksi tätä pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, vaan se on ja vaikuttaa keskellämme.

Lauri Seppänen