Bussipysäkin epistola

Bussipysäkin epistola

Jos sinulla olisi vain yksi elämä, kuinka eläisit sen? Pysähdyin tuon pimeän talvi-illan keskelle valoaan loistavan bussipysäkkimainoksen eteen. Luulin ensin kyseessä olevan jonkun takavuosilta tutun shokeeraavan seurakunnan mainoksen, mutta alalaidassa ei ollutkaan seurakunnan vaan kuntosalin logo.

Hämmennyin hetkiseksi ja epävarmuus siitä mitä en tiennyt, meinasi viedä mennessään senkin minkä tiesin. Käänsin mielessäni mainoksen alkuosan muotoon, Minulla kun nyt on vain tämä yksi elämä. Tähän asti olin päässyt helpolla, mutta kysymyksen loppuosan kanssa olikin sitten vaikeuksia, vaikkei sitä muokata tarvinnutkaan.  Kysymys oli pysäyttävä, kuin suuri vuori, joka yhtäkkiä ilmestyy tielle estäen liikkumisen. Kuntosalilla oli varmasti omat intressinsä kysymystä esittäessään ja minä kristittynä ja seurakunnan työntekijänä luin sen omasta näkökulmastani.

Näyttelin Martti Lutheria Tuusulan seurakunnan uutuusleffassa (https://youtu.be/3NZaV4NwHbs). Jouduin hieman pohtimaan Martin elämää ja ajatuksia ylipäätään. Eräs tämän suuhun laitetuista ajatuksista kuuluu seuraavasti: Vaikka tietäisin, että maailma tuhoutuu huomenna, istuttaisin tänään omenapuun. Bussipysäkillä ajatus nousi voimakkaasti mieleen lukiessani mainoksen loppuosaa uudestaan ja uudestaan. Ja pikku hiljaa pienesti alkoi muotoutua vastaus kysymykseen. Haluan elää omalla paikallani, rakentaa ja katsoa tulevaisuuteen valosta käsin. Vähän niin kuin tuo pimeässä talvi-illassa loistava valomainos.

Tommi Aulasmaa