Jumala antaa kaiken ajallaan

Jumala antaa kaiken ajallaan

Meitä ihmisiä mietityttää usein tulevaisuutemme. Haluamme täyttää kalenterimme mukavilla asioilla. Lomamatkoja, harrastuksia ja muuta mukavaa sinne onkin miellyttävää kirjata. Sää pitäisi tietää etukäteen - mieluiten kevättalvella jo kesän sää jotta saisi mahdollisimman hyvän kesäloman sään. Todellisuudessa emme voi tietää tai hallita varmasti edes seuraavia minuutteja, päivistä tai viikoista puhumattakaan. Kalenterin valkeille sivuille ilmestyy myös surua, kipua, sairautta, kärsimystä ja luopumisen tuskaa. Se että elämä on lopulta korkeamman käsissä, saattaa tuntua kalenteria täyttävästä ihmisestä jopa ahdistavalta.

Itse saan hoivata nyt hoitovapaalla 2,5 vuotiasta "iltatähteämme" jota hartaasti toivottiin ja odotettiin monta vuotta. Olin jo itse toiveeni taka-alalle siirtänyt kunnes vauva ilmoitti tulostaan. Vaikka perheessämme oli jo ennestään kaksi lasta, voisin jälkikäteen ajateltuna sanoa jopa kokeneeni lapsettomuuden tuskaa, tai ainakin luulen jotain sen tapaista tunnetta sen olleen. Ystävien hyvää tarkoittavat ja vilpittömät sanat "no onhan teillä jo kaksi tervettä lasta" eivät lohduttaneet. Lopulta Jumala toimi tässäkin siis ajallaan ja antoi uuden elämän. Juuri silloin kun oma usko oli heikoimmillaan.

Arkisissa asioissakin on lopulta turhaa murehtia ja pelätä liiaksi tulevaa. Luonnossa liikkuessa näkee Jumalan kätten työn. Niityt, pellot ja metsät. Kauniin taivaan ja vaihtelevan sään. Kasvit ja eläimet syntyvät ja kuolevat – niin kuin me ihmisetkin. Ja ne saavat kaiken ajallaan, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Aina toiveemme eivät toteudu sellaisina kuin olemme ne itse ajatelleet. Jeesus on kehoittanut näin: "Katsokaa taivaan lintuja; eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne".

Tuon oman epäuskoni jälkeen aloin enemmän luottaa Jumalan tahtoon. En enää luule etteikö hän kuule toiveitani. Uskon että sellaiset ovet aukenevat joiden takana Jumala seisoo sillä hän tietää paremmin mistä ovista minun on hyvä mennä.

Mirka Kovalainen
Kirkkovaltuutettu, kirkkoneuvoston jäsen