Armon vallankumous

Armon vallankumous

Rahalla saa ja hevosella pääsee! Tämä vanha sanonta pitää monessa kohdassa paikkansa. Mutta aivan kaikkea ei rahalla saa. Eikä hevosellakaan joka paikkaan pääse. Arvelen, että taivasten valtakunnan portti on sen verran matala, ettei siitä voi ratsastaa sisään. Eikä Jumalan armoa voi mitenkään ostaa. Sitä ei myydä missään. Se ainoastaan lahjoitetaan.

Tämä sunnuntai on armon sunnuntai. Kaikissa Suomen kirkoissa pysähdytään vastaanottamaan armoa. Vaikka armoa ei voi ostaa, niin sitä voi kyllä pohtia. Armon ajatusten äärelle voi pysähtyä. Voi kuunnella armon sanoja ja säveliä, ja elämän kipeän kaaoksen keskellä voi ottaa armon vastaan. ”Sinun puolestasi annettu. Sinun puolestasi vuodatettu.” Alttarikaiteelle polvistuneena armo tulee lähelle. Se tulee korvien kautta ajatuksiin ja tunteisiin. Ja suun kautta armo tulee osaksi sinua ja minua. Kannattaa kokeilla!

Tämä vuosi on armon vuosi. Tulee kuluneeksi 500-vuotta siitä, kun Martti Luther hermostui vallalla olleisiin vääryyksiin ja käynnisti armon vallankumouksen. Luther muistutti mistä kristinuskossa on oikeasti kysymys. Siinä on kysymys uskosta, armosta ja Kristuksesta.

Me ihmiset olemme usein rakentamassa muureja, huomaamatta sitä, että jäämme itse muuriemme vangiksi. Meissä pulppuaa itsekkyys, joka väkevänä virtana tukehduttaa kaiken elämän ja ilon. Tähän hulluuteen ja vaivaan armo tarjoaa vastalääkettä. Jumalan armon vastaanottaminen muuttaa ihmistä ja saa hänet katsomaan maailmaa ja lähimmäisiään armollisten silmälasien läpi. Armon auringossa on voima, joka kykenee sulattamaan itsekkyyden, vihan ja armottomuuden. Siksi sen vaikutuspiiriin ja lämpöön kannattaa hakeutua.

Reformaation juhlavuosi kutsuu muistelemaan Lutherin ajatuksia. Se haastaa pohtimaan monipuolisesti armoa ja samalla se kannustaa etsimään vastausta siihen, mitä olisi tehtävä, jotta armo ja armollisuus näkyisivät enemmän elämässämme. Vihapuheen ja armottomuuden hedelmät olemme jo nähneet. Nyt tarvitaan jotakin muuta. Tarvitaan iloa, toivoa ja armoa.

Kirkkona ja kristittyinä meidät on kutsuttu vastaanottamaan armoa ja meidät on kutsuttu viemään armoa eteenpäin, lähimmäisenrakkauden sanoin ja teoin. Tuusulassa pohdimme koululaisten kanssa Lutheria ja armoa pienen elokuvan avulla. Se löytyy Youtubesta nimellä: Paluu Tuusulaan. Saa katsoa! Siellä saattaa hetkittäin olla myös iloa.

Miika Masih,
Tuusulan seurakunnan pappi