Uudet virret

Kuva: Kirkon kuvapankki/ Oulun seurakunnat/ Sanna Krook

Uusia virsiä opettelemaan!

Virsikirjan lisävihko on saanut hyvän vastaanoton meillä Tuusulassa. Lisävihkot ovat olleet käytössä viime adventista lähtien ja virsiä on veisattu messuissa, kuoroissa ja nyt myös tämän kevään lukusilla. Pääsääntöisesti virret on koettu virkistäviksi ja mukavan erilaisiksi. Hienona lisänä ovat joidenkin virsien käännökset muille kielille ja viittomille.

Kotimaa-lehdessä on ollut hyviä artikkeleita virren tekijöistä ja heidän ajatuksistaan virren synnystä. Niitä on ollut mielenkiintoista lukea. Jokaisen virren takana on ihminen, joka on joutunut pohtimaan ideaansa virrestä monelta kantilta. Aika näyttää, tuleeko virrestä paljon laulettu vai ainostaan painotuote virsikirjassa.

Messukävijöiltä kysyttiin, milloin heillä on hyvä olla messussa? He mainitsivat mm. nämä kolme asiaa: Silloin, kun kirkon ovella on joku toivottamassa ystävällisesti tervetulleeksi, kun on lämmin tunnelma ja kun lauletaan paljon.

Uudet virret keveydellään ja monipuolisuudellaan lisäävät toivottavasti arankin laulajan mahdollisuuksia tulla mukaan yhteiseen virsilauluun. Uusia virsiä pääsee opettelemaan vaikkapa kevään lukusilla.

Erja Hartala
kanttori