Sesonkia ja suvantoa

Sesonkia ja suvantoa

Pyörät pyörivät. Paikallisseurakunta tuottaa laajoilla resursseillaan toimintaa ja välittää sanomaa eri-ikäisille ihmisille. Pääsiäinen on sesonki, jolloin tavoitetaan aika paljonkin väkeä sanan ääreen. Laskeskelin tuossa, että hiljaisella viikolla sain kerrata pääsiäisen ajan tapahtumia n. 700 eri ihmisen kanssa.

Vaikka esimerkiksi Tuusulan kirkko on rakennuksena kaunis, niin kyllä se vain on niin, että kirkon kaunistus on kokoontuva seurakunta! Ne ovat papin tähtihetkiä, kun on suuri joukko ihmisiä koolla uskomme keskeisten asioiden äärellä.

Mutta sitten kun sesonki on ohi, niin perustoimintaamme jää mukaan joukko, joka ei ole kovin suuri, kun sitä vertaa esimerkiksi seurakunnan jäsenmäärään, n. 28000 jäsentä. Tässä ei tosin Tuusulan seurakunta tee mitenkään poikkeusta, vaan tilanne on samankaltainen muissakin seurakunnissa.

Sitten mennään eteenpäin iloiten jokaisesta uskollisesta. Ja samalla mietitään uusia toimintamuotoja, joilla löytäisimme niidenkin luokse, joita ei tilaisuuksissamme juuri näy.

Tällainen uusi, matalan kynnyksen toiminta, on PopUp Toivon Huone Aunelassa, kirjaston vieressä. Olemme aloittaneet tänä keväänä ja hyödynnämme kunnan ilmaiseksi tarjoamia tiloja. Suvantoaikoina voi sitten innostua siitä, kun saa viritellä uusia verkkoja asialle omistautuneiden vapaaehtoisten kanssa!

Lauri Seppänen