Keravan messu

Keravan kirkkosali

Pakko myöntää: Keravan messu maistui makeammalta

Tunnustus yksi: löin laimin oman seurakuntani kokoontumisen (Hepr. 10:25) ja kävin Keravalla messussa. Tunnustus kaksi: viihdyin siellä paremmin kuin Tuusulan vastaavassa. Miksi?

1. Tila: avara ja yhteenkuuluvuutta lisäävä. Ei kangista eikä jäykistä ja on vailla suurta historian painolastia. Odotan vesi kielellä uuden seurakuntakeskuksemme valmistumista. Jospa sitten...
  2. Ilmapiiri: ulospäinsuuntautunut ja välitön. Esim. messun keskellä pappi ottaa selfien itsestään sekä aikuiskastetusta tukijoukkoineen - seurakunta puhkeaa spontaaneihin aplodeihin... Messu on elävä tapahtuma (mm. paljon toimijoita), ei pelkästään trad. teatteria muistuttava esitys.
  3. Yhteisöllisyys: ovella toivotetaan tervetulleeksi, rauhantervehdyksessä paiskataan kättä tuttujen ja tuntemattomien kanssa, ehtoollisjonossa puolituttu läpsäyttää hartioihin jne. Minut on otettu mukaan tähän yhteisöön.

Esko Makkonen, silti Tuusulan seurakunnan jäsen