Ylenpalttinen armo

Ylenpalttinen armo

Jokelan pääsiäisnäytelmän koskettavimpia kohtauksia on se, kun Pietari itkee ja katuu sitä, että on kolmesti kieltänyt tuntevansa Jeesuksen. Pietari sai kuitenkin anteeksi, kun hän kohtasi ylösnousseen Kristuksen. Kolmesti Jeesus kysyi häneltä: "rakastatko sinä minua?" Pietari sai kolmesti vastata, että Jeesus oli hänelle rakas.

Jeesus ei etsinyt vikoja, vaan totuutta. Pietari oli epäonnistunut, mutta hän sai anteeksi, koska oli rehellinen ja tunnusti "mokanneensa". Jeesus antoi Pietarille suuren tehtävän: hänestä tuli alkuseurakunnan johtaja. Jeesus näki, että virheistään huolimatta Pietari oli sopiva johtamaan ensimmäisiä kristittyjä. Hänessä toteutuivat Raamatun sanat "missä synti on suureksi tullut, siinä armo tullut ylenpalttiseksi" (Rm.5:20).

Herännäisjohtaja Jaakko Elenius on sanonut: "asiat on niin huonosti, että meidän pitää pelastua armosta." Emme me ole yhtään Pietaria parempia. Meidänkin asiamme ovat niin huonosti, että voimme pelastua vain armosta. Meidät pelastaa yksin Jeesuksen Kristuksen armo, ei mikään muu, ei mikään mikä on omaamme, koska Jumalan edessä meissä ei ole mitään hyvää. "Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat vailla Jumalan kirkkautta" (Rm.3:23).

Emme voi itse pelastaa itseämme, mutta syntimme tunnustavina meillä on mahdollisuus turvautua Jumalan armoon.. Pelastajamme on sama puolestamme kuollut ja ylösnoussut Jeesus Kristus, jonka ihmeellisen armon katuva Pietarikin sai ottaa vastaan. Sama armo on tarjolla sinulle tänään. Älä ylenkatso sitä suurta armoa, jota Jumala tarjoaa. Siitä on maksettu kallis hinta. Kukaan muu ei voi sinua pelastaa.

Timo Huuhtanen
Jokelan aluepappi