Aistien ilotulitus

Aistien ilotulitus

"Katselkaa! Kuunnelkaa! Kosketelkaa! Haistelkaa! Maistelkaa!" Miika-papin ystävälliset kehotukset eivät kaikuneet jumalanpalveluksessa, vaan saattelivat kolmannen luokan oppilaat tutustumaan omaan kotikirkkoonsa. Ja oppilaat ottivat kehotuksen todesta; kaikki aistit olivat ahkerassa käytössä.

Minusta tuntuu, että usein me aikuiset suljemme aistimme kirkkoon mennessämme, vaikka puhummekin Sanan kuuloon menosta. Aistimme jumalanpalveluksen pääasiallisesti juuri ”pääaistien” eli näön ja kuulon avulla.

Mutta mitä jos seuraavan kerran kirkkoon astuessani ja jumalanpalvelukseen osallistuessani ottaisinkin kaikki aistit kunnolla käyttöön? Avaisin silmäni ympärillä olevan kirkkotilan pelkistetylle rujoudelle, alttarikukkien kauneudelle, kynttilöiden loistolle, lähimmäisen hymylle, huolien uurruttamille kasvoille, taakkojen alas painamille harteille. Kuulisin Jumalan puhuvan virren värssyissä, papin sanoissa. Tuntisin lähimmäisen läheisyyden istuutuessani samaan penkkiin, jonka karheus kättäni vastaan muistuttaisi edesmenneistä istujista. Jonottaessani ehtoolliselle tuntisin kanssajonottavien lämmön ja ehtoollisen saatuani Kristuksen ruumiin ja veren maku viipyilisi suussani.

Sana rohkaisee meitä olemaan lasten kaltaisia ja ottamaan aistit käyttöön. Vai mitä sanot seuraavasta Sanan paikasta: "Katsokaa, nähkää omia silmin! Maistakaa, katsokaa Herran hyvyyttä!" (Psalmi 34: 8)

Aistikasta messua tulevana sunnuntaina!

Tommi Aulasmaa