Lapset, nuoret ja perheet liikkumaan

Lapset, nuoret ja perheet liikkumaan

Syksyinen arki on jo pyörinyt perheissä jonkin aikaa ja pimenevien sateisten iltojen äärellä pohdin liikkumista. Kuinka paljon arkena tulee liikuttua? Toteutuvatko lasten päivittäiset liikuntasuositukset?

Kun tarkemmin mietin miten alle 8- vuotiaiden virallinen suositus kolme tuntia päivässä toteutuu, alkaa mielessä pyöriä varhaiskasvatuksen osuus. Sen on pakko olla iso siivu päivästä. Monipuolistakin sen pitäisi olla: kevyttä liikuntaa, reipasta ulkoilua ja vielä erittäin vauhdikasta fyysistä aktiivisuutta. Maalaisjärjellä ajateltuna kaksi tuntia toteutuu ehkä (!) päiväkodeissa, kolmas tunti jää kodin vastuulle.

Entä seurakunnan varhaiskasvatus? Kerhossa vietetään lyhempiä aikoja kuin päiväkodissa. Kuitenkin liikunta on ihan yhtä tärkeässä roolissa kerholastenkin kohdalla. Kotona on monesti vielä pienempi vauva, joka vie vanhemman aikaa ja ehkä liikkeelle ja uloslähtemiselle ei jää aina tarpeeksi aikaa. Tässä kohtaa meillä on tärkeä rooli perheiden kasvatuskumppaneina olla tukemassa terveiden elintapojen kehittymistä pienestä saakka. Tiedetäänhän, että liikkuminen yhdessä muiden kanssa kehittää vuorovaikutustaitoja ja sosiaalisia suhteita ja on hyväksi terveydelle. Lisäksi se edistää oppimista ja tuo iloa ja onnistumisen kokemuksia lapsen elämään.

Meillä kaikilla aikuisilla kotona, päiväkodeissa, kerhoissa, harrastuksissa ja kouluissa on vastuu siitä, että lapset saavat liikkua vähintään sen suosituksen verran päivittäin.

Oma työhaaveeni on lisätä liikunnallista toimintaa perheille. Sellaista hyvän mielen ja matalan kynnyksen liikuntaa, josta koko perhe voi iloita yhdessä. Yhteistyö urheiluseurojen kanssa tulevaisuudessa toisi eri lajeja parempaan tietoisuuteen ja mahdollistaisi lempeän tutustumisen lajiin. Liikkuva perhekerho, liikkuva päiväkerho ja siitä vielä jo käytössä olevaan liikkuva koulu -malliin. Se on tätä päivää!

Eikä hengellistä puolta tule unohtaa. Meillä on jo olemassa materiaaleja liikkuviin rukouksiin ja hartauksiin. Fyysinen ja henkinen hyvinvointi kulkevat käsikädessä.

Olen iloinen, että opetus- ja kulttuuriministeriö on tukemassa valtakunnallista Liikuntaa lapsen ja nuoren arkeen -hanketta, jonka toteuttaa Nuorikirkko ry ja Liikkuva seurakunta yhteistyössä. Hankkeen tavoitteena on tarjota liikunnallisia työkaluja varhaiskasvatus- ja nuorisotyöhön.

Toimin Espoon hiippakunnan liikunnan lähettiläänä ja saan olla mukana tässä hankkeessa kehittämässä liikunnallista toimintaa seurakuntiin. Ihan mahtavaa!

Liikuttavan raikasta syksyä toivotellen

Satu Rathgeber
Tuusulan seurakunnan varhaiskasvatus ja perhetyö
Espoon hiippakunnan liikunta-agentti