Eila eläkkeelle

Eilaa muistettiin työntekijäkokouksessa Jokelassa.

Eila eläkkeelle

Viime sunnuntaina kirkko oli lähes täynnä, kun yli kolmekymmentä vuotta seurakunnassamme työtä tehnyt pastori Eila piti lähtösaarnan. Eilan lähtösaarnan sanoma minun korvissani oli, että pienikin usko riittää. Eila lopetti saarnansa Matti Nykäsen sanoihin: Rukoilen illalla. En tiedä kuunteleeko kukaan, mutta toivon, että kuuntelee.

Tuossa Eilan lähtömessussa oli ilo ja kiitollisuus päällimmäisenä. Haikeuttakin oli monen mielessä. Eila on kulkenut lukemattomien seurakuntaisten rinnalla elämän aallokoissa. Niin kuin Eila sanoi, parhaimmat keskustelut seurakuntaisten kanssa syntyivät keittiön pöydän ääressä. Siinä tunsi olonsa tuvalliseksi tutun ja turvallisen Eilan lähellä.

Eila on ollut mukana lähes kaikessa seurakunnan toiminnassa, koulutyöstä diakoniaan. Häntä oli messussa muistamassa joukko riparilaisia 80-luvulta. Nämä ”seurakuntanuoret” kertoivat, että Eila oli antanut uskon siemen heidän sydämiinsä. He olivat myös saaneet Eilasta esikuva uskovasta. Uskova voi olla juuri sellainen kuin on. Voi hyppiä, vaikka heinäpellolla, kuten Eila oli joskus nuorten kanssa tehnyt.

Mutta on ihana tietää, että ei Eila kauaksi lähde. Täällä seudulla hän asuu ja elää. Joten Eilaan voi törmätä kaupassa tai kirkossa tai kävelypolulla.

Ulla Rosenqvist