Hautapaikat

Hautapaikat

Seurakunta luovuttaa haudan omaisten käyttöön vain kuolemantapauksen yhteydessä. Kerrallaan luovutettavassa arkkuhaudassa voi olla kaksi hautasijaa. Uurnahaudassa hautasijoja voi olla enemmän.

Hautauksessa on suositeltavaa käyttää sukuhautaa, jos sellainen on olemassa ja sen käyttäminen on mahdollista.

Hautaoikeus on määräaikainen

Hautaoikeus kestää 25 vuotta. Määräajan päätyttyä haudalle voi lunastaa lisää hallinta-aikaa 25 vuodeksi kerrallaan.

Vanhat ainaishaudat eli a-haudat ovat edelleen voimassa rajoittamattoman ajan. Niihin voi yhä haudata kirkkolaissa mainittuja henkilöitä.

Haudassa voi olla useita hautasijoja

Hautapaikassa on yksi tai useampi hautasija. Arkkuhautapaikan koko on 1 m x 2 m. Yhdessä hautapaikassa on

• matalahaudassa yksi hautasija
  • syvähaudassa kaksi hautasijaa

Uurnahautapaikan koko vaihtelee hautasijojen mukaan. Esimerkiksi neljän uurnahautasijan hautapaikka on kooltaan 60 cm x 60 cm.

Hautasijakohtainen koskemattomuusaika on 20 vuotta. Kellokosken hautausmaalla aika on 25 vuotta. Aika lasketaan viimeisestä hautauksesta. Syvähaudassa laskeminen aloitetaan päällimmäisestä hautauksesta. Koskemattomuusajan päätyttyä hautaa voidaan käyttää uudelleen.

Hautaustoimen lomakkeet

pdf liite