Arkkipiispa

Arkkipiispanvaalissa 2. kierroksella ovat piispat Tapio Luoma (vas.) ja Björn Vikström.

Arkkipiispa

Tällä viikolla 1.3. valitaan kirkkoomme uusi arkkipiispa.

Ehdokkaana mukana oleva Espoon piispa Tapio Luoma kertoi, että varsinainen kirkon työ tehdään paikallisseurakunnissa. Siellä tapahtuu se sanan ja sakramenttien jakaminen ja ruohonjuuritason kohtaaminen.

Olen Tapio Luoman kanssa samaa mieltä. Eipä se oikeastaan vaikuta mitenkään esimerkiksi Tuusulan seurakunnan päiväkerhoihin, raamattupiireihin tai jumalanpalveluksiin ym., kuka siellä arkkipiispana toimii. Mutta toisaalta, arkkipiispaan kyllä henkilöityy jotakin kirkon sanomasta ja asemasta tässä yhteiskunnassa. Hänen sanomisillaan on painoarvoa koko kirkon kannalta.

Kun tulin Tuusulaan töihin, Tapio kutsui puheilleen tuomiokapituliin tutustumisen merkeissä. Minulle tuli tuntu, että hyvä piispa me menetettäisiin, jos hänet valittaisiin. Toisaalta jos niin kävisi, niin oma jännityksensä olisi päästä valitsemaan uutta piispaa taas Espooseen.

Joten Herran haltuun kaikki nämä prosessit. Nyt on paikallaan rukoilla paastonajan Trishagion-rukouksen mukaisesti: ”Sinun mielesi mukaisia paimenia ja sielunhoitajia sekä Henkesi synnyttämää elämää sanan ja sakramenttien kautta”.

Lauri Seppänen