Paavon ikimuistoiset synttärit

Paavon ikimuistoiset synttärit

Viime kesänä sain olla mukana Tuusulan entisen nuorisotyönohjaajan Paavo Niskan 90-vuotisjuhlassa Rusutjärven leirikodilla. Paavo teki uskomattoman pitkän uran Tuusulan seurakunnan nuorisotyössä 50-luvulta 90-luvulle. Paavon synttäreillä oli monia hänen entisiä seurakuntanuoria ja kerhopoikia kuten Santeri "Santtu" Ahlgren ja Teuvo V. Riikonen. Paavon entisistä työtovereista oli mukana mm. Tuula ja Kaarlo "Kalle" Saxell.

Minäkin sain 60-luvun lopulla olla mukana Paavon vetämillä ikimuistoisilla poikaleireillä Russalla. Ne olivat mahtavia viikon mittaisia telttaleirejä. Osanottajia oli paljon. Paavo oli loistava leirin vetäjä ja mm. taitava lentopallon pelaaja. Joku juhlavieraista muisteli, että Paavo pelasi lentopalloa joskus yksin jopa seitsemää poikaa vastaan - ja voitti.

Paavo tuotiin Russalle 90-vuotisjuhlaan Sylvi-vaimonsa kanssa mustalla Mersulla, jota saattoi moottoripyörällä ajanut Santtu Ahlgren. Me entiset Paavon kerho- ja leiripojat sekä seurakuntanuoret muodostimme päivänsankarille kunniakujan, kun hän saapui juhlaan. Paavo on edelleen virkeä ja hyväkuntoinen 90-vuotias, jolta juttua ja muistelua riitti juhlavieraiden iloksi. Teuvo.V. Riikonen kertoi, että kun Paavo oli 70-luvulla pyytänyt häntä poikakerhon vetäjäksi, Teuvo oli vastustellut ja sanonut, ettei hänestä siihen ole, jolloin Paavo oli sanonut: "Kuule, Tepa, ei tätä työtä tehdä ihmisten miellyttämiseksi, vaan tätä työtä tehdään uskossa." Niin Teuvosta tuli kerhon vetäjä ja myöhemmin tunnettu pastori, kirjailija ja mm. Savonlinnan Kristillisen opiston rehtori.

Kiitos, Paavo, arvokkaasta elämäntyöstäsi ja kaikesta hyvästä, mitä annoit sadoille tai pikemminkin tuhansille Tuusulan nuorille! Se ei koskaan unohdu. 90-vuotisjuhlat viime kesänä sen osoittivat. Armorikkaita eläkevuosia tästä eteenpäin yhdessä Sylvi-vaimosi kanssa!

Timo Huuhtanen
Tuusulan pappi