Hiljainen viikko - yhdessä kohti pääsiäistä

Hiljainen viikko - yhdessä kohti pääsiäistä

Luonto on vielä aamulla aivan hiljaa kylmyyden kourissa. Linnut pyrähtelevät kirkkaassa auringonpaisteessa, närhet, urpiaiset, talitintit, sinitiaiset, kaikkia en edes osaa nimetä.
Ollaan hiljaisella viikolla, aivan kauneimmassa keväässä.

Ollaan vuoden kierrossa siinä kohdassa, missä on aika pohtia Kristuksen kärsimystä meidän puolestamme. Vielä minun nuoruudessani hiljaisella viikolla käytiin joka ilta ahtikirkoissa, joissa kuunneltiin yhdessä Kristuksen kärsimystiestä ja veisattiin virsiä.

Jokelan kirkolla eletään tänä vuonna hiljaista viikkoa tiiviisti yhdessä. Saamme näyttelijäjoukon kanssa valmistautua palmusunnuntaista lähtien joka ilta pääsiäisnäytelmän esityksiin.

Työ ei ole hiljaista. Lavasteiden rakentajan ja pystyttäjät tekevät fyysistä työtä. Näyttelijät hakevat oikeaa asennetta ja ilmaisua, lauluihin haetaan rohkeutta ja oikeita nyansseja. Tämä on hieno yhteinen matka, jolla tietää että toinen ihminen on rinnalla ja tulee taas huomenna. Saadaan yhdessä kokea merkityksellisä hetkiä, jolloin aika pysähtyy ja pieni hetki muuttuu pitkäksi.

Erja Hartala
kanttori