Kevätsiivous

Kevätsiivous

Veto vedolta lasi tulee kirkkaammaksi. Kevät tulee sisälle, aurinko nauraa ikkunan pinnalla, pöly häpeää harmauttaan.

Kaipaan sisimpääni samanlaista siivousta. Pehmeä vaahtovesi mustuisi minusta irtoavan lian mukana. Kaikki pahat sanat, ne jotka sanoin, ja ne jotka minulle sanottiin, hinkattaisiin irti. Pelot ja huolet huuhdeltaisiin, loukkaukset ja petokset pestäisiin pois.

Sieluni pinnalla on sormen jälkiä. Pahalle annettu pikkusormi on piirtänyt rumia kuvia sieluuni, valheet ovat kutoneet verkkoja ikkunanpieliini, minua on heitetty likaisilla lumipalloilla.

Haluaisin olla puhdas. Kirkas, läpinäkyvä.

Ei täällä puhtaana pysy kukaan. Valo paljastaa tahroja meissä jokaisessa. Emme voi myöskään valita hyökkäyksiä, joiden kohteeksi joudumme, mutta voimme valita, annammeko lian tarttua kiinni.

Anteeksiantoa tehokkaampaa pesua ei olekaan. Se suorastaan räjäyttää lian pois. Armon harjakset ovat valmiina.

Katja Vihmakoski