Tuusulan lampaat laitumella

Tuusulan lampaat laitumella

Mikä tekee ihmisestä – tai uuhesta –  sellaisen, että joukosta poikkeava pitää torjua? Eikö äidinrakkaus olekaan itsestäänselvää?

”Unohtaako äiti rintalapsensa, unohtaisiko hoivata kohtunsa hedelmää? Vaikka hän unohtaisikin, minä en sinua unohda.” Jes. 49:15

Tuusulan lampaat laitumella – Kaukjärven puistossa Tuusulan kirkon vieressä ilahduttavat tuusulalaisia pian neljättä kesää. Tänä keväänä syntyi pääsiäisen aikoihin muutama musta karitsa ja yksi valkoinen. Emo otti hoiviinsa kaikki mustat, mutta valkoista se alkoi hylkimään niin, että se tarvitsi ihmisen apua selvitäkseen. Laupias samarialainen –  kirkkovaltuuston jäsen Jussi Salonen - otti sen vierihoitoon kotiinsa uuhenmaitovastikkeineen. Adoptiovaihe on tuottanut tulosta ja pian se pääsee laitumelle muiden joukkoon.

Jäin miettimään tuota tilannetta. Se ei ulkoisen olemuksensa perusteella kuulunut joukkoon, vaikka oli ihan samanlainen karitsa kuin muutkin samana päivänä syntyneet. Me ihmiset voisimme toimia toisin. Jos jollain on erilaiset vaatteet päällä, niiden sisällä on kuitenkin ihan samanlainen ihminen, kuin mitä itse on.

En ole perehtynyt lampaiden sielunelämään sen enempää, kuin että Raamattu kutsuu meitä ihmisiä lampaiksi, joille Jeesus Kristus on paimen. Hän ei mieti, minkä värinen lammas on ja rakastaa silti.

Tarinan lampaista voit seurata Facebookissa ”Tuusulan lampaat laitumella”.

Nina Vitikainen