Sauna

Sauna

Viikko sitten yöllä puhelin herätti minut. Näin että soittaja oli talousjohtajamme. Mitähän on tapahtunut? Säikähdin. ”Russa palaa”, oli talousjohtajamme viesti. En uskonut kuulemaani. Lähdin vauhdilla palopaikalle. Päärakennuksemme oli säästynyt, mutta saunamme oli liekeissä.

Sauna. Joku on sanonut, että se on suomalaisten kirkko. Saunassa uskallamme riisua itsemme ei vain fyysisesti vaan myös henkisesti. Saunan lämpö ja pieni hämäryys saavat meidät unohtamaan ”small talkin” ja alamme avautua elämän kipeistäkin asioista. Kuuntelemme myös toisiamme rauhassa. Saunassa puhekin kulkee rauhallista latua. Me suomalaiset tarvitsemme saunan lämmön synnyttämää tunnelmaa ja sen mukanaan tuomaa paikkaa avata sydämemme, joskus jopa tuntemattomalle saunavieraallemme.

Nyt meillä ei ole nyt saunaa Rustjärven rannalla, johon voisimme mennä rauhoittumaan. Mutta meillä on toivo ja oikeastaan jo vakuutustarkastajan lupakin, että voimme rakentaa uuden saunan. Ja sen me teemmekin. Ehkä jo vuoden päästä saamme istua Russan saunan uusilla lauteilla miettimässä elämää ja sen syntyjä syviä yhdessä toinen toistemme kanssa.

Saunaa odotellessa.

Ulla Rosenqvist