Hautakivien kierrätys

Hautakivien kierrätys

Uutta hautaa valitessa voi miettiä haluaako lunastaa seurakunnalle kivilaitteineen palautuneen haudan, jossa kivet ovat valmiina.

Jos valitset hautapaikan, missä ei ole kivilaitteita, voit ostaa kierrätyskivet hautausmaalta.

Muisto- ja reunakivet voi ostaa erikseen. Esimerkiksi reunakiviä myydään haudoille metrihinnalla.

Hautakivet ja reunakivet siirtyvät seurakunnan hallintaan erilaisten kuulutusmenettelyjen kautta.

Haudan ostaja voi halutessaan ottaa käyttöönsä vanhan, seurakunnalle palautuneen haudan kivilaitteineen. Silloin voi

• Jättää historiavainajien nimet muistomerkin kääntöpuolelle
  • Hiotuttaa vanhat nimet pois
  • Erityistapauksissa seurakunta voi velvoittaa, että nimitiedot säilytetään hautakiven kääntöpuolella.

Jos hautakivessä on erikoisia kaiverruksia tai kuvioita, seurakunta voi määrätä koristeet ja kaiverrukset säilytettäväksi. Pienten muutosten, esimerkiksi lintukoristeiden laitto sallitaan, mutta tapaukset ratkaistaan yksilöllisesti. Hautakivistä ja kivilaitteista tulee aina laatia muistomerkkisuunnitelma seurakunnan hyväksyttäväksi.

Seurakunnalle palautuneen haudan osto kivilaitteineen:  normaali hautapaikkamaksu ja kivilaitteet kuuluvat hintaan.

Hautausmaatoimistosta ma-pe 9-12
**@**