Jokelan tyhjä kirkko

Jokelan kirkon pyhät esineet siirrettiin loppiaisena 6.1.2020 Kotikirkkoon ristikulkueessa. Kulkuetta johti Martti Väyrynen.

Jokelan tyhjä kirkko

Jokelan kirkko on nyt tyhjä. Tai no ei nyt siis ihan kirjaimellisesti, sillä siellä on vielä urut ja kalusteet. Mutta tyhjä ihmisistä. Tai itse asiassa kyllä siellä toisessa päädyssä vielä jokin ryhmä kokoontuu. Mutta siis päällisin puolin ja periaatteessa poissa käytöstä.

Lappu laitettiin luukulle loppiaisena, jolloin kirkossa toimitettiin desakralisaatio. Ai että mikä? saatat kysyä. No pyysin kirkkoherra Ulla Rosenqvistiä selittämään kuin kymmenen vuotiaalle, että mitä se tarkoittaa.

– Kirkolle tärkeät esineet siirretään pois kirkosta, Ulla muotoili.

Ja niinhän siinä kävi, että kirkosta vietiin ristikulkueessa pois alttaritauluna toiminut ikoni, ehtoollisvälineet ja kastemalja. Niiden uusi paikka on nyt Kotikirkossa. Joka ei siis nimestään huolimatta ole kirkko, koska sitä ei ole sellaiseksi vihitty, vaan seurakuntatila. Mutta siis seurakuntalaisten nimeämä tila ja seurakunnan käytössä.

Miten tähän päädyttiin?

Vuonna 1975 rakennetussa kirkossa todettiin sisäilmaongelmia, ja herkimmät ihmiset saivat siellä oireita. Tiloissa tehtiin sisäilma- ja rakennetutkimuksia kesällä 2018 ja niissä ilmeni merkkejä kosteusvaurioista ja ilmavuodoista.

Sitten avattiin vähän seinää ja katsottiin, että mitä sieltä löytyy. Ja löytyihän sieltä sellaista mitä ei olisi pitänyt. Katto ja ikkunat olivat vuotaneet vettä väliseiniin ja tästä syystä eristeet olivat märkiä.

Kirkkoon tuotiin ilmanpuhdistajia, jotta sisäilman laatu parantuisi. Tämä ei kuitenkaan poistanut ongelmaa, joten syksyllä 2019 toiminta alkoi siirtyä Kotikirkkoon.

– Palaute Kotikirkosta on ollut positiivista, Ulla kertoo.

Pieniä ongelmia on kuitenkin ollut.

– Tilat ovat toimintaan nähden liian pienet. Jokelassa kokoontuu monia pienpiirejä, ja niille kaivataan enemmän tilaa, Ulla lisää.

Mitä seuraavaksi?

Jokelan kirkon tulevaisuus on siis epävarma.

Vaihtoehtoina ovat kirkon purkaminen niin, että jäljelle jää vain runko, jonka ympärille rakennetaan kaikki uudestaan. Toinen vaihtoehto on kirkon purkaminen kokonaan ja uuden rakentaminen tilalle. Yksi vaihtoehto on myös se, että kirkko puretaan ja toiminta jatkuu pysyvästi Kotikirkossa.

– Asia ratkeaa kevään aikana, Ulla kertoo.

Kävi Jokelan kirkolle miten hyvänsä, sen vieressä oleva uurnalehto pysyy paikallaan. Vainajia ei kuitenkaan voi siunata Kotikirkossa, vaan se tehdään jossain muussa seurakunnan kirkossa tai kappelissa.

22.1.2020