Viron Perhekeskus syntyi yhteistyöllä

Perhekeskustyön illassa paikalla olivat Tero Ruotsala (vas.), Johanna Makkonen, Pia Ruotsala, Lea Saar, Anssi Tietäväinen sekä Jukka Kaikkonen.

Viron Perhekeskus syntyi yhteistyöllä

Pia Ruotsala on päässyt jo kalkkiviivoille seitsemänvuotisessa projektissa, jonka tarkoitus oli aloittaa Viron evankelis-luterilaisen kirkon perhetyö ja perheneuvonta.

Projekti onkin edennyt hyvin. Ensimmäinen Perhekeskus avattiin Tallinnaan vuonna 2014 ja tänä vuonna neljäs Itä-Viroon. Virolaisten perheneuvojien määrä on noussut alun kolmesta kolmeenkymmeneenviiteen. Projektia tukee myös Tuusulan seurakunta sekä Keskiuudenmaan Perheneuvonta.

Pia Ruotsalan mukaan projektin alkuvaihe oli haastava.

– Virossa ei ole totuttu siihen, että kirkko ja yhteiskunta tekee tällaista yhteistyötä kovin tiiviisti. Siihen sisältyi paljon ennakkoluuloja, Ruotsala kertoo.

Hänen täytyi murtaa kuntien ja ministeriöiden asenteet. Ruotsala koki, että juuri siihen tehtävään suomalaisuus oli sopiva työkalu.

– Meillä Suomessa kirkon ja valtion yhteistyöllä on pitkät perinteet. Ne toimivat yhdessä hyvinvointivaltion takaamiseksi. Siksi se on itselleni luonnollinen lähtökohta, Ruotsala sanoo.

Ruotsala pitää merkittävänä, että hän sai heti projektin alussa yhteistyökumppaneiksi Viron Sosiaaliministeriön ja Tallinnan kaupungin.

– Kun pystyimme näyttämään, että meillä on näin luotettavia kumppaneita, saimme pienempiä kuntia mukaan, Ruotsala kertoo.

Yhteistyötä on rakennettu myös paikallisiin perheterapiakouluihin. Sieltä tulee jatkuvasti vapaaehtoisia työhön mukaan.

– Mä uskon ehdottomasti ihmeisiin mutta tarvitaan myös sinnikästä työtä. Koska se on niin ihmeellistä, että olemme saaneet ihan huippuammattilaisia mm. vapaaehtoiseksi tähän työhön, niin uskon että niitä löytyy myös tulevaisuudessa, Ruotsala sanoo.

Ruotsalalla on vahva luottamus Perhekeskuksen toimintaan. Viron kirkko on sitoutunut työhön ja nyt on heidän aika kehittää työtä omaan suuntaansa.

– Mulla on sellainen luottavainen ja turvallinen mieli, että tämä toiminta on hyvissä käsissä ja työntekijät hoitavat homman kotiin.

2.3.2020