Olemassa toinen toisillemme
Mies istuu maassa ja nojaa puunrunkoon ilta-auringon valossa.

Olemassa toinen toisillemme

Tätä pyhäpäivää kutsutaan Hyvän paimenen sunnuntaiksi. Jeesus on hyvä paimen, joka pitää huolen lampaistaan. Meitä pappeja kutsutaan usein seurakunnan paimeniksi. Sen vuoksi, juuri nyt olen itse kuvainnollisesti hukassa, sillä missä olette kaikki rakkaat seurakuntalaiset, nuoret ja iäkkäämmät?

Suomalaisten perheiden keskimääräinen koko on 2.75 henkilöä ja sen lisäksi on paljon yksineläjiä. Mutta jos tarkastelemme ihmisten ”tavallisia” kontakteja muihin ihmisiin normaali olosuhteissa, niin niitä kertyy huomaamatta. On perhettä, sukua, työ- ja koulukavereita, ystäviä, kaupan kassahenkilöiden kanssa käytyjä keskusteluita ja niin edelleen. Tällä hetkellä suurinta osaa niistä pyritään välttämään.

Suoraan sanottuna minua itseä kiukuttavat nyt kaikki tapaamisia rajoittavat kiellot ja suositukset. Mutta samalla tietenkin ymmärrän, miksi ne ovat annettu! Suojelemme yhdessä kaikista heikoimmassa asemassa olevia, sekä meitä kaikkia yhteisesti. Nämä tosiasiat laittavat lapsellisen kiukkuni oikeisiin mittasuhteisiin.

Teen tällä hetkellä töitä etänä kotoa käsin ja näen vain harvoin teitä seurakuntalaisia kasvokkain. Minä kun tahtoisin taas pidellä kastevauvoja sylissäni, halata suruperheen omaisia ja jutella kanssanne kahvikupin äärellä kaikista elämän asioista, sekä tavata ihania työkavereitani.

Tämän pyhän evankeliumitekstissä Jeesus puhuttelee opetuslastaan Pietaria ja kysyy: ”Pietari, olenko sinulle rakas?” Meiltä kaikilta kysytään nyt sama kysymys, vain hiukan eri muodossa. ”Rakastammeko lähimmäistämme niin paljon, että pysymme turvavälin etäisyydellä, vaikka ikävä ja kaipuu jo korventaa sydäntä?”

Minä luotan meidän pystyvän tähän kaikkeen, mutta ei yksin, vaan yhdessä. Saamme rukoilla; Jumala, anna meidän pian taas tavata turvallisesti, näe yksinäisyys ja turvattomuus. Anna meille iloa jo lähenevästä kesästä. Tarvitsemme nyt Jeesusta, mahtavinta Paimentamme tuomaan tulevaisuuden toivoa ja rakkautta sydämiin. Ole kanssamme Herra! Aamen.

Tiina Eriksson
seurakuntapastori diakonian parista