Jokelan kirkosta luovutaan
Jokelan kirkko.

Jokelan kirkosta luovutaan

Jokelan kirkon tulevaisuutta pohtiva työryhmä aloitti työnsä viime vuonna. Ensi töikseen se selvitti, onko kirkon laaja saneeraus realistinen vaihtoehto.

Vastaus oli ei. Syynä olivat kustannukset, joiden arvioitiin olevan n. 3 miljoonaa euroa. Sen suuruista lainaa ei seurakunnan talous kestä.

Ennuste seurakunnan jäsenmäärästä seuraavan viiden vuoden aikana on laskeva. Tämä vaikuttaa suoraan verotuloihin, ja siksi seurakunnalla on edessään vyön kiristämistä ja kipeitä ratkaisuja.

Jokelan kirkko puretaan

Työryhmä ehdottaakin Jokelan kirkon purkamista. Purkuesitys vaatii ensin kirkkoneuvoston hyväksynnän ja lopullisen purkupäätöksen tekee kirkkovaltuusto.

Koska kirkko ei ole mikä tahansa kokoontumistila, sen purkamiseen tarvitaan vielä Espoon hiippakunnan tuomiokapitulin hyväksyntä. Lopullisen purkuluvan antaa Tuusulan kunta.

Mitä kirkon tilalle

Nykyisen kirkon tilalle työryhmä on pohtinut erilaisia vaihtoehtoja.

• Tontille voisi rakentaa uuden, mutta pienemmän kirkon.
  • Toinen vaihtoehto on pieni siunauskappeli uurnalehdon viereen ja muu toiminta järjestettäisiin nykyisessä Kotikirkossa.
  • Kolmannessa vaihtoehdossa kirkon paikalle rakennetaan vain uurnalehdon hoidossa tarvittavan kaluston säilytystilat ja seurakunnan toiminta olisi Kotikirkossa.

Työryhmä esittääkin, että ennen lopullisen päätöksen tekemistä hankitaan kokemuksia Kotikirkon tilojen toimivuudesta. Kotikirkkoon on nimittäin tulossa muutoksia.

Kotikirkkoa laajennetaan

Jokelan Kotikirkko sijaitsee keskeisellä paikalla taajaman keskustassa. Seurakunta on vuokrannut kiinteistöstä käyttöönsä lisätilaa ja juuri nyt on käynnissä saneerauksen suunnittelu.

Kun muutostyöt valmistuvat, käytössä olevat tilat kasvavat nykyisestä 350 neliömetristä noin 650 neliömetriin. Lisätila mahdollistaa 120 paikkaisen kirkkosalin ja paremmat tilat muulle toiminnalle.

Lisäksi työryhmä toivoo, että Kotikirkon edessä oleviin teräsrakenteisiin voisi saada kirkonkellot. Jos kellot saadaan paikalleen, ne ovat muistuttamassa siitä, että kirkko on keskellä kylää.

1.10.2020