Ohipuhumisen(kin) Mestari
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3
Kaksi miestä keskustelevat.

Kuva: Poutvaara, Matti. Kaksi Miestä Keskustelevat. Kansatieteen kuvakokoelma, Museovirasto.

Ohipuhumisen(kin) Mestari

Aloitin syksyllä kirjoittamisen perusopinnot Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa. Ensimmäisellä kurssilla perehdyimme laajasti kirjoittamisen eri tyyleihin ja teimme kirjoitusharjoituksia.

Novelliharjoitus ohjeistettiin niin, että tekstissä tulee olla dialogia eli vuoropuhelua. Olin kirjoittanut dialogeja aiemmin ja ajattelin toimia samalla tavalla nytkin: vähintään kaksi ihmistä juttelee keskenään jostain asiasta.

Kun perehdyin dialogiin tarkemmin, huomasin ettei ole vain yhtä, kaiken kattavaa vuoropuhelua, vaan tyylejä on erilaisia. On ylä- ja aladialogeja, päälle puhumista, ohipuhumista.

Ylädialogi välittää tietoa, mutta jättää myös aukkoja, ei kerro kaikkea. Aladialogi taas sanoo eri asioita mitä tarkoittaa, mikä luonnollisesti lisää jännitteitä ja mielenkiintoa keskusteluun. Päälle puhumisesta tulee ensin mieleen puheen kohde, vastapuolen pää, korvien ja aivojen sijaintipaikka. Dialogissa sillä tarkoitetaan kuitenkin toisen puheen päälle puhumista, samanaikaista puhetta.

Ohipuhumista voisi kuvailla tutulla vertauksella: toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä, puheet eivät kohtaa, eikä aitoa vuoropuhelua synny.

Tutustuessani erilaisiin dialogeihin, tunsin tuttuutta. Omista aiemmista teksteistäni löytyi erilaisia dialogin muotoja, jotka kaikki olin niputtanut dialogi otsikon alle, mutta jotka nyt pystyin tunnistamaan ja nimeämään. Mutta kaikkein avartavinta oli, kun huomasin etteivät erilaiset dialogit rajoittuneet pelkästään kirjallisuuteen ja kansien väliin, vaan kohtasin niitä miltei päivittäin arjessa.

Havahduin dialogien aikana, en niinkään vastapuoleni, vaan enemminkin omien puheitteni vuoksi. Huomasin näet omaavani taidon käyttää sekä ylä- että aladialogia ja päälle- ja ohipuhumista. Taitojeni tai luontaisten ominaisuuksieni ansiosta tai seurauksena (riippuu näkökulmasta) dialogini ovat paikoitellen jännittäviä ja mielenkiintoisia. On erilaista kirjoittaa keksityille roolihahmoille monipuolisia dialogeja, kuin kohdata niiden seuraukset omassa elämässä.

Samanlaista dialogien rikkautta löysin Raamatusta. Jeesus kävi monenlaisia vuoropuheluja erilaisten ihmisten kanssa. Hän joutui kohtaamaan vastapuolten taholta dialogin tyylit laidasta laitaan ja myös itse käytti taidokkaasti niitä tilanteen mukaan.

Paikoitellen Jeesus näpäytti vastapuolta, mutta teki sen kuitenkin toista kunnioittaen. Yksi loistava esimerkki Jeesuksen tilannetajusta on vuoropuhelu Nikodemoksen kanssa (Johanneksen evankeliumi 3: 1-21). Arvostettu poliitikko ja hengellinen opettaja kehui Jeesusta ja hänen yhteyttään Jumalaan. Jeesus käänsi ohipuhumisellaan dialogin suunnan, opetti Nikodemokselle uudenlaisella tavalla Jumalasta ja avasi tämän eteen uuden tien mikä hämmästytti oppinutta miestä.

Jeesus toimi kaikilla elämän alueilla esimerkillisesti, ihmisten kohtaamisissa ja dialogeissa mestarillisesti. Hän rikkoi tarvittaessa sovinnaisuuden rajat rikkomatta kuitenkaan vastapuolen persoonallisuutta. Siinä on meille opettelemisen paikkaa kerrakseen.

Asetan sinulle ja itselleni kaksi haastetta.

  1. Osallistu Raamatun dialogikouluun – tutustu Jeesuksen puheiden lyhyeen oppimäärään.  
  2. Käy hyviä dialogeja lähimmäistesi kanssa.

Extrahaaste: Jumalan kanssa voi käydä myös dialogeja. Me kristityt kutsumme sitä rukoilemiseksi.

Tommi Aulasmaa

Kirjoita viestisi alla olevalla lomakkeella. Kaikki kentät ovat pakollisia
Viestin otsikko:
Nimi tai nimimerkki:
Roskaesto, jätä tyhjäksi:
Viestisi: