Tähti tähdistä kirkkain
Tummalla taustalla kelta-oranssin värisiä valaistuja paperitähtiä kolme kappaletta

Tähti tähdistä kirkkain

Eräässä julkisessa tilassa oli kauniisti koristeltu joulukuusi, jonka latvassa oli yllätys yllätys, ei tähti, vaan tonttu. Kristilliseen perinteeseen kuitenkin kuuluu, että kuusen latvassa tulee olla tähti muistuttamassa ensimmäisestä joulusta, jolloin itämaan tietäjät näkivät suuren tähden, ja lähtivät sen innoittamana etsimään vastasyntynyttä juutalaisten kuningasta. He olivat varmaan tietoisia Raamatun Messias-ennustuksista, esim. 4.Moos.24:17: "Tähti nousee Jaakobista, valtiaan sauva Israelista". Tähti-ilmiö, jonka nuo muinaiset tähtien tutkijat, astrologit, näkivät, on saattanut olla Saturnuksen ja Jupiterin kohtaaminen Kalojen tähtikuviossa. Tämä kohtaaminen, konjunktio, tapahtuu hyvin harvoin, ehkä noin kerran tuhannessa vuodessa, mutta tähtitieteilijät ovat tulleet siihen tulokseen, että juuri Jeesuksen syntymän aikoihin tuollainen erikoinen valoilmiö on tapahtunut.

Pitkä matka ei ollut turha, sillä nuo itämaan tietäjät todella löysivät perille Betlehemiin ja löysivät etsimänsä: Marian, Joosefin ja Jeesus lapsen, joka makasi seimessä, ja he saivat ensimmäisinä ei-juutalaisina nähdä Vapahtajan, kunnioittaa ja kumartaa häntä ja antaa hänelle kalliita lahjoja: kultaa, suitsuketta ja mirhaa. Nuo lahjat olivatkin pian tarpeen, kun pyhä perhe joutui kuningas Herodeksin vainon tähden lähtemään pakomatkalle Egyptin maalle. Tietäjät sen sijaan saivat palata takaisin omalle maalleen kiitollisina siitä, mitä olivat kokeneet, heidän loppuelämänsä oli muuttunut, kun he olivat tähden opastamana löytäneet etsimänsä.

Tähti, jonka itämaan tietäjät näkivät, sai olla ensimmäinen lähetyssaarnaaja. Siksi Loppiaista vietetäänkin Suomen kirkossa lähetyspyhänä. Tähti saarnasi itämaan tietäjille Jeesuksesta ja johdatti heidät hänen luokseen. Sama on lähetystyön tehtävä tänäänkin: johdattaa ne, jotka eivät ole Jeesuksesta mitään kuulleet, hänen luokseen. Tähti oli oikeastaan Jeesuksen lähetyskäsky ennen lähetyskäskyä: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni..." Itämaan tietäjät menivät ja löysivät Jeesuksen. Emme tiedä heidän myöhemmistä vaiheistaan mitään, mutta joka tapauksessa he ovat jättäneet merkin itsestään Raamattuun ihmisinä, joita tähti puhutteli niin paljon, että he lähtivät seuraamaan sitä. Meitäkin tähti eli Jumalan sana haluaa johdattaa Jeesus lapsen luo, että hänessä löytäisimme elämän.

Timo Huuhtanen
Tuusulan pappi