Mikä on totuus?
Käsi Raamatulla.

Mikä on totuus?

Tätähän se jo Pilatuskin aikanaan kysyi. Ja pesi kätensä.

Luin äskettäin pari kirjaa. Toisen mukaan 1.Kor 14:33-35:

"Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa."

on myöhempi lisäys (eli kohtaa ei tarvitse ottaa kovin vakavasti). Toinen taas tulkitsi tekstikatkelman merkitsevän, ettei nainen voi toimia pappina. Kumpaan vaihtoehtoon kallistut? Vai kenties johonkin kolmanteen ratkaisuun?

Olipa kyseisen tekstin oikea tulkinta mikä tahansa, niin yksi asia on varmuudella totta: jokaista tulee kunnioittaa riippumatta hänen mielipiteistään. Aika vaikeaa, eikö totta? Olisiko tässä riittävästi haastetta uudelle vuodelle, kyselee

Esko Makkonen