Lumi tuli
Havupuut lumessa.

Lumi tuli

Vihdoinkin saimme lunta.

Vaikka se toi mukaan liikennekaaosta, auraamattomia teitä, autojen jumittumisia lumihankeen ja raskaita lumitöitä, se toi mukanaan valon. Sanotaankin, että vastasatanut lumi heijastaa valoa jopa 90 prosenttisesti. Ja vaikka lumen kyky heijastaa luonnonvaloa heikkenee päivän kuluessa, se kuitenkin heijastaa valoa moninkertaisesti enemmän kuin lumeton maisema.

Lumi lisää meidän hyvinvointiamme. Tänä vuonna se toi meille hengähdystauon Koronasta.

Pitkittynyt Korona-aika pakottaa meidät etsimään elämässä hyviä ja onnistuneita asioita, jotta jaksamme jatkaa elämää. Yksi asia oli ja on lumi ja valo, mutta aivan varmasti tämä erikoinen aika on tuonut ja tuo mukanaan myös paljon muitakin hyviä, positiivisia asioita.

Olemme saaneet nauttia enemmän yhdessäolosta perheen kanssa. Nyt on saattanut jäädä ennemmin aikaa yhteiseen keskusteluun puolison kanssa.  Ehkä meillä on ollut enemmän aikaa rauhoittua hektisestä elämästä, nauttia omasta kotipihasta, katsoa yhdessä leffoja Netflixistä tai vaikka katsoa kotisohvalta jumalanpalvelusta omasta kotikirkosta. Eräs äiti kertoi somessa, että Korona teki sen, mihin hän ei ollut koskaan pystynyt, nimittäin saamaan koko perhe kirkkoon sunnuntaiaamuna klo 10. Nyt hän nosti vain tapletin aamupalapöytään ja avasi kotikirkosta streamatun jumalanpalvelukseen kaikkien katseltavaksi.

Mitä kaikkea hyvää elämässämme onkaan. Sitä kannattaa miettiä.

Ulla Rosenqvist
kirkkoherra