Ikäihmiset ja vanhukset

Toimintaa ikäihmisille

Diakoninen vanhustyö

Diakoninen vanhustyö etsii ja tukee niitä vanhuksia, joita muu apu ei tavoita. Diakoniatyöntekijä tapaa vanhuksia mm. koti- ja laitoskäynneillä sekä diakonian vastaanotoilla, Hyvän tuulen tuvilla (Hyrylä, Jokela, Riihiakallio, Kellokoski) ryhmissä, retkillä ja leireillä.

Varsinkin koronaepidemian aikana vanha kunnon puhelin on ollut hyvä keino yhteydenpitoon ja keskusteluun. Puhelinsoitto ja keskustelu voidaan käydä myös teams-puheluna, mikäli sellainen on mahdollista.

Mikäli avuntarve on käytännöllistä, etsimme yhdessä ratkaisua asiaan.

Keskustelut ovat sielunhoidollisia ja mielenterveyttä tukevia. Erityisesti huomioidaan ikäihmisten hengelliset ja henkiset tarpeet. Mietitään yhdessä esim. kotona pärjäämistä, ihmissuhteita sekä terveyteen ja sairauteen liittyviä kysymyksiä.

Tukipiiri pitkäaikaissairaille ja vammautuneille

Tukipiiri on avoin vertaisryhmä, jossa luottamuksellisesti jaetaan sairauden ja vammaisuuden kysymyksiä ja etsitään voimavaroja arkeen. Piiriläisillä on mahdollisuus keskustella oman elämänsä ajankohtaisita kysymyksistä.

Ryhmä alkaa hartaudella ja piirissä tarjotaan kahvit. Järjestämme ryhmäläisille tarvittaessa kuljetuksen.

Tukipiiri kokoontuu kevätkaudella 2024

Ensimmäinen tapaaminen ma 12.2. klo 13-15

Hyrylän seurakuntakeskuksen alakerrassa kokoushuone Helmessä

• vanhat ja uudet ryhmästä kiinnostuneet, lämpimästi tervetuloa!
  • Voit myös pyytää lähettämään itsellesi kirjeen, jos haluat siten kuulla ryhmän toiminnasta.

Senioripysäkkiryhmä

Senioripysäkkiryhmä yli 60-vuotiaille on 15 krt kokoontuva ryhmä. Keväällä 2022 kokoontui ryhmä. Seuraava ryhmä alkaa tammikuussa 2025 tai jos tulee riittävästi kiinnostuneita ryhmästä. Ryhmästä tiedotetaan tarkemmin syyskaudella 2024.

Ryhmässä on tarkoituksena jakaa omia ajatuksia ja tunteita sekä löytää niille uusia merkityksiä ja näkökulmia. Jokaisella tapaamiskerralla on oma teemansa.

Tavoitteena on yksinäisyyden, ahdistukseen ja masennuksen lieveneminen.

Senioripysäkkiryhmä on terapeuttinen keskusteluryhmä, jossa voit puhua myös peloistasi, huolistasi ja muista vaikeista asioista. Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Ryhmä kokoontuu 1,5 tunnin ajan, yhteensä 15 kertaa. Ryhmässä on 5-7 henkilöä.

Ennen ryhmän alkua tapaat ohjaajan kahden kesken ja mietitte, sopisiko ryhmä nykyiseen elämäntilanteeseesi.

Ryhmää ohjaa senioripysäkkiohjaaja, diakoni Siru Luoto.

Senioripysäkkiryhmiä toimii eri puolilla Suomea. Monet ikääntyneet ovat kokeneet ryhmät hyviksi. Ryhmien ohjaajat ovat HelsinkiMissionin kouluttamia sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia.

Muuta toimintaa

Lisää ikäihmisille suunnattua toimintaa löydät Ikäihmiset-sivuilta.

Työntekijöihin saa yhteyden seurakunnan vaihteen kautta

Siru Luoto
vanhustyön diakoni