Kivi kuntoon
Aleksis Kiven entisöity hautakivi.

Aleksis Kiven entisöity hautamuistomerkki.

Kivi kuntoon

Aleksis Kiven hautamuistomerkki kunnostettiin torstaina 16.9. Työstä vastasivat Suomen Kirjailijaliitto ja Tuusulan seurakunta. Varsinaisen kunnostustyön hoiti Osuuskunta Rotunda.

Aloite Kirjailijaliitolta

Aloite hautakiven kunnostuksesta tuli Suomen Kirjailijaliitolta, joka myös maksaa kunnostuksesta koituvat kulut.

- On hienoa, että saamme kansalliskirjailijan muistomerkin nyt arvoiseensa kuntoon, toteaa Kirjailijaliiton toiminnanjohtaja Suvi Oinonen.

- Aleksis Kivi oli ensimmäinen suomalainen ammattikirjailija, ja hänen teoksillaan on ollut valtava merkitys suomalaiseen kirjallisuuteen ja myöhempiin kirjailijapolviin.

Aika jättää jälkensä

Hautamuistomerkin kunnostivat konservaattori Katja Luoma ja restauroija Kati Auvinen. He olivat pesseet muistomerkin jo aikaisemmin. Nyt he keskittyivät marmoriseen Seppele ja kantele -merkkiin sekä graniittiin hakattuihin kirjaimiin.

Alun perin marmorimerkki eli embleemi oli kiillotettu kiiltäväksi. Käsittely sulki kiven huokoset ja suojasi kiveä. Ajan kuluessa marmorin pintaan kertyi levää, sammalta ja likaa.

- Orgaaninen kasvusto on tehnyt vaurioita marmoriin, konservaattori Katja Luoma toteaa.

Nyt puhdistettu embleemi suojataan uudestaan.

- Mikrokristallivaha suojaa marmoria lialta ja se on tarvittaessa helppo poistaa, Luoma sanoo.

Hopeointi on tarkkaa puuhaa

Restauroija Kati Auvinen siveli pensselillä kiinnitysainetta kiveen hakattuihin kirjaimiin. Näin hopea pysyy paremmin kivessä kiinni.

- Muistomerkin tekstit suojataan lopuksi lakalla, että hopea ei pääse hapen kanssa tekemisiin, Auvinen kertoo.

Ennen kunnostusta tekijät olivat miettineet, oliko muistomerkin alkuperäinen teksti kullattu vai hopeoitu. Pesun yhteydessä kirjaimista löytyi selviä jäänteitä hopeasta, joten hautakivi saatiin alkuperäiseen asuunsa.

Ylipuutarhuri organisoi

Tuusulan seurakunnan ylipuutarhuri Virpi Väre toimi työn organisoijana. Hän iloitsee hautamuistomerkin kunnostamisesta.

- Aleksis Kiven haudalla käy paljon ihmisiä ja nyt se on entistä ehompi, Väre sanoo.

Muistomerkin historia

Aikanaan Hämäläinen osakunta järjesti keräyksen Aleksis Kiven hautamuistomerkkiä varten.

Muistomerkin suunnitteli Johan Erland Stenberg ja sen toteutti J.H. Stigellin kiviveistämö.

Hautamuistomerkki paljastettiin helluntaina 21.5.1877. Se on kunnostettu kertaalleen vuonna 1923, jolloin muistomerkki käännettiin länteen päin ja haudalle asennettiin reunakivet.

Ensi vuonna Aleksis Kiven kuolemasta on kulunut 150 vuotta. Hänet on haudattu Tuusulan kirkon kirkkomaahan.

21.9.2021