Jokelan kirkon kellotapulin kellot on varastettu
Jokelan punatiilinen kirkko ja kellotapuli

Jokelan kirkon kellotapulin kellot on varastettu

Jokelan kirkko on odottanut purkamista jo lähes vuoden verran. Kirkon kellotapuli on kuitenkin tarkoitus jättää purkamatta, koska se seisoo sopivasti uurnalehdon vieressä. Nyt on vain käynyt niin ikävästi, että kirkonkelloja ei voida soittaa uurnanlaskun yhteydessä, sillä kellot on varastettu.

Varkaus on todennäköisesti tapahtunut viikonloppuna 23.-24.10. Perjantaina 22.10. hautausmaan työntekijät huomasivat, että kellotapulin oven lukkoa oli väännetty ja muutama paneeli irti. Maanantaina kiinteistöammattimies Pasi Komulainen tuli korjaamaan lukkoa, mutta lukko olikin poissa ja ovi väännetty mutkalle. Ovea korjatessaan hän huomasi, että tapulin betonilattiakin oli rikkoutunut.

Ilmeisesti varkaat ovat irrottaneet kellojen kiinnityspultit rälläkällä ja antaneet niiden pudota lattialle, mistä ne on sitten raahattu autoon ja viety pois. Kelloja oli kaksi, isompi ja pienempi, paljon muuta tietoa niistä ei tällä hetkellä ole.

Kellotapuliin on murtauduttu aikaisemminkin, mutta silloin sieltä ei ole viety mitään. Jos sinulla on tietoa Jokelan kirkonkellojen historiasta, niin ole yhteydessä talousjohtaja Päivi Flinkmaniin, p. 040 822 3338.

Mediaa varkaus kiinnosti

Paikallinen ja valtakunnallinen media on uutisoinut kellovarkaudesta.

Koska kirkkoherramme Ulla ei ollut paikkakunnalla, talousjohtaja Päivi oli Mtv3 Uutiset Liven haastateltavana. Voit katsoa haastattelun tämän linkin kautta.

29.10.2021