Jokelan kirkon palautunut kello painaa 150 kg
Jokelan kirkon kello lattialla. Kello on likaantunut.

Jokelan kirkon palautunut kello painaa 150 kg

Olemme vihdoinkin ehtineet penkoa arkistoja ja löytäneet tietoa Jokelan kirkon varastetuista kelloista.

Jokelan kirkon varastetut kellot on tilattu Asennusliike EL-Ringmannilta Hämeenlinnasta lokakuussa 1975. Kellot on valettu Hollannissa, sillä ainoa kotimainen liike oli lopettanut kellojen valamisen kannattamattomana reilua vuotta aikaisemmin.

Kellot ovat tinapronssiset kiillotetut kirkonkellot. Äänilajit ovat 150 kg kello E² 2 ja 220 kg kello D². Kelloissa on sähkömekaaninen automatiikka. Yhteensä kellot asennuksineen maksoivat 24.100 mk. Pienemmän kellon yläosassa teksti: Jokelan kirkko 1975 ja alaosassa: Tulkaa, sillä kaikki on valmistettu.

Seurakunnalle on palautunut pienempi 150 kg painava kello.

- Ryhdymme nyt selvittämään seurakunnalle palautuneen kellon kuntoa ja mahdollisuutta asentaa se takaisin paikoilleen, kertoo talouspäällikkö Päivi Flinkman.